Επιστροφή

Ομιλία του Υφυπουργού Οικονομικών, αρμόδιου για το χρηματοπιστωτικό σύστημα, κ. Γιώργου Ζαββού, στην Ολομέλεια της Βουλής για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2021


Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, 


Αυτή την ώρα θα ήθελα να εκφράσω τη συμπαράστασή μου σε όλους τους συμπολίτες μας και τους οικείους τους που δοκιμάζονται από αυτή την πανδημία παντοιοτρόπως. Θα ήθελα ιδιαίτερα να στείλουμε τις ευχές για ταχεία ανάρρωση στον αγαπητό συνάδελφο Γιάννη Πλακιωτάκη.


Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, 


Η πανδημία του κορωνοϊού έπληξε με ένα αναπάντεχο τρόπο την παγκόσμια υγεία και την παγκόσμια οικονομία. Οι δύο απανωτές κρίσεις που βιώσαμε μέσα σε μια δεκαετία, η παρατεταμένη οικονομική και η κρίση της πανδημίας ανέτρεψαν γεωπολιτικές και γεωοικονομικές ιεραρχίες δεκαετιών. Ανέδειξαν νέες κλίμακες αξιών. 


Σηματοδοτούν την απαραίτητη ισορροπία που πρέπει να επανακτήσουμε με τις ανάγκες της κοινωνίας, όπως επίσης ανέδειξαν τη σημασία και τον ρόλο που καλείται να παίζει πάντα επιτελικά το κράτος για τη στήριξη της κοινωνίας. 


Ανέδειξαν παράλληλα τις νέες προκλήσεις και τις προτεραιότητες στην οικονομία και ειδικότερα, πιο σημαντικά, εκείνη του ψηφιακού μετασχηματισμού και της ανάπτυξης της οικονομίας με όρους που θα λαμβάνουν καθοριστικά υπόψη την προστασία του περιβάλλοντος. 


Οι ανακατατάξεις που σημειώνονται σήμερα απαιτούν από όλους μας αποφασιστικότητα, σθένος και οξυδέρκεια για να βγούμε από την κρίση το συντομότερο δυνατόν και με λιγότερες απώλειες, αλλά απαιτούν και διορατικότητα, να διαβάζουμε σωστά τις εξελίξεις των καιρών, να μην χάνουμε την προοπτική και να σχεδιάζουμε εγκαίρως την επόμενη μέρα.


Η ιδιοτυπία του φετινού προϋπολογισμού βρίσκεται μέσα σ’ αυτό ακριβώς το πλαίσιο. Έχει στόχο να συγκεράσει δύο μεταβαλλόμενες συνιστώσες, από τη μια μεριά την ανάγκη να ισχυροποιηθούν τόσο τα υγειονομικά συστήματα όσο και η πραγματική οικονομία, κυρίως οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, και από την άλλη να βάλει τις βάσεις για να οργανώσουμε το αναπτυξιακό μοντέλο της οικονομίας μας μετά την κρίση, να αξιοποιήσουμε τις κοινές ευρωπαϊκές κατευθύνσεις, το Ταμείο Ανάκαμψης, να διαμορφώσουμε ένα καινούργιο, υγιές, παραγωγικό μοντέλο στην προοπτική της βιώσιμης ανάπτυξης. 


Κυρίως, όμως, η συγκυρία αυτή είναι η κορυφαία ώρα της πολιτικής στον πιο αυθεντικό της ρόλο, στον ρόλο της νέας κοινωνικής θέσμισης. Ρεαλιστική πολιτική και προϋπολογισμός δεν μπορεί να είναι επιτυχής, αν δεν αντιμετωπίζουν τις ανάγκες των καιρών, με πορεία που επιβάλλει η πραγματικότητα. 


Ωστόσο, μέσα στο κλίμα της αβεβαιότητας, έχουμε τρία σταθερά, πολύ σημαντικά σημεία αναφοράς για την οικονομία. Πρώτον, τη ρευστότητα που παρέχουμε με αποφασιστικότητα για να μείνει όρθια η οικονομία, δηλαδή όλο το φάσμα εκείνων των μέτρων που παίρνει η Κυβέρνηση, ώστε να δημιουργήσει τα αναχώματα στην επέλαση της κρίσης, στηρίζοντας νοικοκυριά, επιχειρήσεις, με ρευστότητα, με δάνεια, με εγγυήσεις και όλα τα μέτρα ελάφρυνσης. 


Δεύτερον, τη νομισματική πολιτική της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, που επιβεβαιώθηκε ακόμα και προχθές, στις πρόσφατες αποφάσεις, για την επέκταση του έκτακτου προγράμματος αγοράς στοιχείων ενεργητικού, λόγω της πανδημίας, με 500 δισεκατομμύρια ευρώ. 


Τρίτον, τη σπουδαιότερη εξ όλων εξέλιξη, που είναι η επίτευξη συμφωνίας στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, λίγες μέρες πριν, για το Ταμείο Ανάκαμψης και το ξεκλείδωμα οριστικά 72 δισεκατομμυρίων ευρώ που μας αναλογούν.


Για τον τραπεζικό τομέα, σε ένα τέτοιο απαιτητικό περιβάλλον, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κατόρθωσε να ολοκληρώσει σημαντικές μεταρρυθμίσεις και να δρομολογήσει νέες. Εδώ, σ’ αυτή την Αίθουσα, όλοι μαζί ψηφίσαμε νομοσχέδια- σταθμούς και μάλιστα -και αυτό είναι σημαντικό- ως επί το πλείστον σε κλίμα γενικής συναίνεσης και συνεργασίας. 


Ψηφίσαμε τον νόμο για τον «Ηρακλή», τέσσερα κόμματα ψηφίσαμε τον νόμο για την εταιρική διακυβέρνηση, τρία κόμματα ψηφίσαμε τον νόμο για τις μικροχρηματοδοτήσεις, καθώς και για την καταπολέμηση του ξεπλύματος μαύρου χρήματος. 


Στο τραπεζικό σύστημα ο ΗΡΑΚΛΗΣ είναι η κορυφαία μεταρρύθμιση της ελληνικής Κυβέρνησης για την αντιμετώπιση των «κόκκινων» δανείων και στέφθηκε με επιτυχία. Πέτυχε τη συμμετοχή όλων των συστημικών τραπεζών, αλλά, κυρίως, κέρδισε την εμπιστοσύνη των επενδυτών στις προοπτικές της χώρας μας. Μια εμπιστοσύνη που παρέμεινε ακλόνητη ακόμα και μέσα στην πανδημία. 


Μέσα σε λιγότερο από έναν χρόνο από τη νομοθέτησή του, πετύχαμε μία λύση συστημικής εμβέλειας με συνολική μείωση των «κόκκινων» δανείων περί τα 30-35 δισεκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή, μέσα σε έναν χρόνο πετύχαμε μείωση «κόκκινων» δανείων περί το 40%. Και το βασικότερο απ’ όλα, χωρίς καμιά επιβάρυνση στον κρατικό προϋπολογισμό, χωρίς καμία επιβάρυνση στον Έλληνα φορολογούμενο. 


Σήμερα, σχεδιάζουμε τη δεύτερη φάση, το πρόγραμμα ΗΡΑΚΛΗΣ ΙΙ, για να εξαλείψουμε άμεσα και τα υπόλοιπα δάνεια. Έτσι, μέσα στους επόμενους δεκαοκτώ μήνες θα έχουμε μειώσει σε μονοψήφιο αριθμό τα «κόκκινα» δάνεια και θα βρισκόμαστε πολύ κοντά στον μέσο ευρωπαϊκό όρο. 


Πρόκειται για μια μεγάλη -επιτρέψτε μου να τονίσω- επιτυχία της Κυβέρνησης, η οποία γνώριζε και γνωρίζει την επιβράβευση των διεθνών και των ευρωπαϊκών οργανισμών, γιατί απελευθερώνει τις ελληνικές τράπεζες από τη «θηλιά» που είχαν στον λαιμό, γιατί θα μπορούν να εκπληρώσουν τον ρόλο τους και να χρηματοδοτήσουν την πραγματική οικονομία, τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. 
Ταυτόχρονα, σχεδιάζουμε να ενισχύσουμε περισσότερο τη λειτουργία του ΗΡΑΚΛΗ και της δευτερογενούς αγοράς «κόκκινων» δανείων με τη δημιουργία ενός Κεντρικού Μητρώου Πιστώσεων, το Central Credit Register, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Με αυτόν τον μηχανισμό ενισχύουμε τη διαφάνεια των χαρτοφυλακίων, που είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ενθάρρυνση της συμμετοχής των επενδυτών. 


Έχουμε και άλλες πρωτοβουλίες για τη λεγόμενη «δευτερογενή αγορά «κόκκινων» δανείων, οι οποίες συνδυάζονται και με την εφαρμογή του Πτωχευτικού Κώδικα. 


Παράλληλα, δρομολογούμε και μια σειρά μεταρρυθμίσεων, σχετικά με τον ρόλο και τη λειτουργία του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, ενώ προτεραιότητα δίνουμε στα επόμενα βήματα που θα μας οδηγήσουν στη σταδιακή αποεπένδυση του δημοσίου από τις τράπεζες με ασφαλή τρόπο. 


Προχωράμε, επίσης, στη μεταρρύθμιση του εθνικού πλαισίου ειδικών εκκαθαρίσεων, με τη βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων εργαλείων και με βάση τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές. 


Δρομολογούμε μέσω του σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας την ψηφιοποίηση των εργαλείων που θα επιτρέψουν στο δημόσιο να έχει στατιστικά δεδομένα για την πορεία των ειδικών εκκαθαρίσεων, το σύνολο των ανακτήσεων και διανομών και να αξιοποιήσει καλύτερα τα ευρήματα αυτά. 


Στις αποφάσεις αυτές έπαιξε καθοριστικό ρόλο η θετική αξιολόγηση της χώρας μας ακόμα και στο τελευταίο Eurogroup, που επικροτήθηκε, διότι ακριβώς καταφέραμε να ενισχύσουμε την ανθεκτικότητα του τραπεζικού συστήματος μέσω όλων αυτών των μεταρρυθμίσεων και πρωτίστως του Ηρακλή. 


Η κεφαλαιαγορά με τον νόμο για την εταιρική διακυβέρνηση εκσυγχρονίζεται και εισάγονται καινοτόμοι κανόνες λειτουργίας, ελέγχου και διαφάνειας εταιρειών με εισηγμένες κινητές αξίες, για να μην ξαναζήσουμε πάλι τα φαινόμενα τύπου Folli Follie, που αμαύρωσαν τη φήμη του ελληνικού χρηματιστηρίου. 


Περαιτέρω, κινούμαστε και στην ενίσχυση των εποπτικών μηχανισμών της κεφαλαιαγοράς. Μία άτυπη επιτροπή εμπειρογνωμόνων που συστήσαμε με τους κυριότερους φορείς της κεφαλαιαγοράς έχει κάνει πενήντα προτάσεις, τις οποίες αξιολογούμε. 


Στρατηγική μας είναι η διεθνοποίηση της ελληνικής κεφαλαιαγοράς ως φερέγγυου θεσμού για την προστασία των μικροεπενδυτών, για την προσέλκυση νέων επενδυτών και την άντληση κεφαλαίων για τις επιχειρήσεις μας. 


Διεκδικούμε σημαντικό περιφερειακό ρόλο, ιδιαίτερα σε μια περίοδο κοσμογονικών αλλαγών στις ευρωπαϊκές κεφαλαιαγορές. Αποβλέπουμε σε μια σύγχρονη οικονομία, πιο παραγωγική, πιο ανταγωνιστική. Αποβλέπουμε σε μια οικονομία που θα αξιοποιεί όλες τις ευκαιρίες που μας ανοίγουν οι γεωοικονομικές ανακατατάξεις και η ενίσχυση της Ευρώπης και το Ταμείο Ανάκαμψης. 


Κάνουμε πράξη την «πράσινη» και βιώσιμη χρηματοδότηση. Μελετάμε δράσεις για την προώθηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως είναι τα «πράσινα» ομόλογα. Στόχος μας είναι ιδίως η προσέλκυση νέων επενδύσεων στη χώρα και η πρόσβαση στην αγορά μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων. Σε αυτές ανήκουν και οι λεγόμενες εταιρείες Fintech.


Επίσης, σχεδιάζουμε προγράμματα, τα λεγόμενα utilities, δημιουργία κοινών προγραμμάτων που θα έχουν στόχο τη μείωση του διοικητικού φόρτου και την προσαρμογή των επιχειρηματικών μοντέλων των τραπεζών, με σκοπό πάντα τη βελτίωση και εξυπηρέτηση των πολιτών. 
Επίσης, στοχεύουμε στην ενίσχυση της ιδιωτικής ασφάλισης και θα θεσπίσουμε εφαρμοστικά μέτρα σχετικά με το πανευρωπαϊκό ατομικό συνταξιοδοτικό προϊόν και έχουμε γι’ αυτό συστήσει ομάδα εργασίας. 


Κύριε Πρόεδρε, τελειώνοντας, θα ήθελα να πω ότι στη διεθνή οικονομία συντελούνται κοσμογονικές αλλαγές, τις οποίες επιταχύνει η κρίση της πανδημίας. 


Η Κυβέρνηση φροντίζει με τον καλύτερο και πιο αποτελεσματικό τρόπο: Πρώτον, να αναχαιτίσει τις σοβαρές από την κρίση επιπτώσεις στην οικονομία και την κοινωνία. Δεύτερον, να περάσει την οικονομία του τόπου μας σε μια εντελώς καινούργια εποχή, στην οποία η ανάπτυξη θα αφορά το σύνολο της ελληνικής οικονομίας. 


Στην πολιτική αυτή κατεύθυνση, ο στόχος του οικονομικού επιτελείου της Κυβέρνησης, κάτω από τις σαφείς κατευθύνσεις του Πρωθυπουργού, είναι να εφαρμόσει έναν προϋπολογισμό με ρεαλισμό και νέο όραμα. 


Ιδίως στον ευαίσθητο τομέα του χρηματοπιστωτικού συστήματος, οι μεταρρυθμίσεις που υλοποιήσαμε και δρομολογούμε αποδεικνύουν έμπρακτα αυτή τη φιλοσοφία, δηλαδή τον αναπτυξιακό μας στόχο, την ενίσχυση ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας για όφελος όλων των φορολογουμένων και όλων των Ελλήνων. 


Κυρίες και κύριοι βουλευτές, σας καλώ να υπερψηφίσετε τον προϋπολογισμό. 


Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.