Επιστροφή

Ομιλία της υφυπουργού Κ. Παπανάτσιου στην Ολομέλεια της Βουλής κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου για τις συμβάσεις πίστωσης για καταναλωτές για ακίνητα που προορίζονται για κατοικία

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, μπορώ να κάνω μια διαδικαστική παρέμβαση για μισό λεπτό;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ναι, κύριε Μπούρα, αν θέλετε να κάνετε διαδικαστική παρέμβαση, έχετε τον λόγο.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Και για να διευκολυνθούμε όλοι στις τοποθετήσεις μας και στη δευτερολογία οι εισηγητές, θέλω να αναφέρω ότι είχαμε πει στην κυρία Υπουργό, όταν πέρασαν κάποιες τροπολογίες από την Επιτροπή και ενσωματώθηκαν ως ίδια άρθρα, ότι περνούν με την επιφύλαξη ότι οι Υπουργοί θα έρθουν οι ίδιοι να εξηγήσουν. Και αναφέρομαι, παραδείγματος χάριν, στην τροπολογία η οποία σχετίζεται με το Υπουργείο Εργασίας και την κ. Αχτσιόγλου. Αυτό είναι το πρώτο.
Δεύτερον, όσον αφορά τις δύο κατατεθείσες σήμερα τροπολογίες, η μία –αν δεν απατώμαι- αναφέρεται στην κ. Γεροβασίλη, στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και η άλλη δεν ξέρω σε ποιο Υπουργείο αναφέρεται. Εντάξει, εκεί καλύπτεται το θέμα.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Δεν είναι δικές μας τροπολογίες.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Δεν μπορούμε να τοποθετούμεθα επί πολυσέλιδου κειμένου –το είπε και ο συνάδελφος λίγο πριν- χωρίς να έχουμε τον αρμόδιο Υπουργό. Ποτέ δεν γινόταν αυτό. Έρχονται οι Υπουργοί, αλλιώς δεν γίνονται δεκτές οι τροπολογίες. Ο Υπουργός, ο έχων την ευθύνη, ο επισπεύδων του νομοσχεδίου δεν δεχόταν –και δεν μπορεί να δεχθεί- τις τροπολογίες. Πρέπει να έρθει ο καθ’ ύλην αρμόδιος Υπουργός, για να μας εξηγήσει τις τροπολογίες.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Συνήθως αυτό γίνεται, κύριε Μπούρα.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Όχι, όταν θα μιλήσω...
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Παρακαλώ. Συνήθως αυτό γίνεται.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Ναι, αλλά δεν γίνεται τώρα.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Κύριε Πρόεδρε, θα μπορούσα να έχω τον λόγο;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ναι, κυρία Παπανάτσιου, έχετε τον λόγο.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Όσον αφορά την τροπολογία που έγινε δεκτή στις επιτροπές και αφορά την συμπλήρωση του άρθρου 6 του ν. 4281/2014, που πρώτη υπογράφει η κ. Αχτσιόγλου, είναι τροποποίηση που αφορά το Υπουργείο Οικονομικών. Ο νόμος είναι του Υπουργείου Οικονομικών. Με αυτήν τη λογική, απλά η υπογραφή ήταν με βάση την ιεραρχία των Υπουργείων. Είναι και ο κ. Τσακαλώτος και ο κ. Χουλιαράκης που υπογράφουν τη σχετική τροπολογία. Και για τις άλλες, πάλι το ίδιο συμβαίνει. Είναι τροποποιήσεις διατάξεων, άρθρων νόμων που έχουν να κάνουν…
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Δεν υπάρχει διάταξη…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Συνήθως έρχονται οι Υπουργοί…
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, επειδή η κυρία Υπουργός είναι καινούργια και δικαιολογείται…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κύριε Μπούρα, να σας διακόψω.
Συνήθως έρχονται οι Υπουργοί και υποστηρίζουν τις τροπολογίες τους. Εάν, όμως, η Υφυπουργός ή ο Υπουργός μπορεί να υποστηρίξει την τροπολογία, μπορεί να το κάνει.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Δεν έχει την…
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Έχει τη δυνατότητα.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Συγγνώμη, είναι οικονομική τελικά;
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Οικονομική είναι.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Είναι; Διότι έχουμε μια επιβάρυνση του προϋπολογισμού. Όμως, γιατί το ζητήσαμε; Πρόκειται περί ενός πάρα πολύ σοβαρού θέματος και θετικού. Θέλουμε την αρμόδια Υπουργό για να μας δώσει και άλλα στοιχεία, τα οποία εμείς δεν ξέρουμε, δηλαδή πόσες είναι οι συντάξεις. Πρέπει να έρθει ο αρμόδιος Υπουργός. Δεν μπορεί να μην έρθει.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Μπορεί αυτό να γίνει στα πλαίσια του ελέγχου κλπ..
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Ομοίως και αυτή η τροπολογία -μην πω αριθμό, την ανέφερε πριν ο συνάδελφος- είναι μια πολυσέλιδη τροπολογία και αναφέρεται στο Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Δεν υπάρχει νομοσχέδιο που να μην υπογράφει ο Υπουργός Οικονομικών, διότι στο τέλος σχεδόν όλα τα νομοθετήματα δημιουργούν οικονομικό αποτέλεσμα.
Για αυτό εγώ παρακαλώ τώρα να έρθουν. Ήδη η ώρα είναι 12.30’ και το Προεδρείο είπε ότι θα ολοκληρωθεί η συνεδρίαση στις 14.00’ με 14.30’. Πρέπει να έρθουν τώρα, πριν τοποθετηθούμε.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Κύριε Πρόεδρε, μπορώ να έχω τον λόγο;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κύριε Μπούρα, οι τρεις τροπολογίες έχουν ήδη γίνει δεκτές στις επιτροπές.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Και για εκείνη είχαμε ζητήσει -είναι στα Πρακτικά- να έρθει…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Αυτές εδώ που εκκρεμούν, είναι του Υπουργείο Οικονομικών, δηλαδή μετέχουν Υπουργοί Οικονομικών. Οπότε η κ. Παπανάτσιου είναι αρμόδια για να πάρει θέση.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Μπορεί να μας αναλύσει την τροπολογία του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης; Εγώ θέλω να την καταλάβω.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Θα σας την πω τώρα.
Κύριε Πρόεδρε, θέλετε να την πω τώρα;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ωραία, έχετε τον λόγο κυρία Υφυπουργέ.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΥΡΜΑΛΕΝΙΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, όταν θα έρθει η σειρά, να μιλήσει, γιατί τώρα θα…
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Τώρα γιατί το κάνουμε έτσι, κύριε Πρόεδρε; Έχω ζητήσει τον λόγο εγώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ζήτησε η Νέα Δημοκρατία επισήμως να έρθουν οι Υπουργοί. Η Υπουργός θέλει να τοποθετηθεί και να υποστηρίξει τις τροπολογίες.
Παρακαλώ, έχετε τον λόγο κυρία Υφυπουργέ.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Η συγκεκριμένη τροπολογία καταρχήν είναι μια τροπολογία, η οποία έχει να κάνει με τον βασικό νόμο για το δημόσιο λογιστικό, τον ν. 4270/2014. Στόχος των εν λόγω διατάξεων είναι να διευκολυνθεί η διαδικασία μεταβίβασης και μεταφοράς των αρμοδιοτήτων από τις υπηρεσίες δημοσιονομικού ελέγχου στις οικονομικές υπηρεσίες κάθε συγκεκριμένου φορέα -είναι μια υποχρέωση που απορρέει από τον ν. 4336/2015- και να μην δημιουργηθούν καθυστερήσεις στις διαδικασίες πληρωμής των δημοσίων δαπανών.
Με την προτεινόμενη διάταξη διευρύνεται το αντικείμενο εξουσιοδότησης των προϊσταμένων οικονομικών υπηρεσιών Υπουργείων και λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης προς τα ιεραρχικά υφιστάμενά τους όργανα, ώστε να είναι εφικτή η αποτελεσματικότερη άσκηση των αρμοδιοτήτων τους.
Παρέχονται εξουσιοδοτήσεις για την αντιμετώπιση των δαπανών που διενεργούνται από περιφερειακές υπηρεσίες Υπουργείων, Ανεξάρτητων Αρχών, του Ελεγκτικού Συνεδρίου, του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και της Προεδρίας της Δημοκρατίας.
Καταργείται η δυνατότητα ανάληψης υποχρέωσης για συγκεκριμένες κατηγορίες δαπανών που αφορούν το τελευταίο δίμηνο του έτους σε βάρος πιστώσεων του προϋπολογισμού του επόμενου οικονομικού έτους, καθότι προκλήθηκαν διάφορες ερμηνευτικές δυσχέρειες κατά την εφαρμογή της εν λόγω διάταξης. Είδαμε και στην προηγούμενη τροπολογία, ότι αυτό είχε ως αποτέλεσμα να μην μπορούμε να πληρώσουμε κάποιες υποχρεώσεις που είχε το δημόσιο προς τρίτους και έτσι να μην πληρώνονται δαπάνες των νομίμως παρασχεθεισών υπηρεσιών.
Συνοπτικά, πρόκειται για ρύθμιση που επιχειρεί να επιλύσει οργανωτικά ζητήματα στο πλαίσιο μεταφοράς και κατανομής των αρμοδιοτήτων των υπηρεσιών δημοσιονομικού ελέγχου κατά τις ειδικώς οριζόμενες οργανικές μονάδες Υπουργείων και λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης.
Και εδώ, κύριε Πρόεδρε, θέλω να καταθέσω και μια νομοτεχνική βελτίωση που αφορά στη συγκεκριμένη τροπολογία. Η παράγραφος 3β αντικαθίσταται ως εξής: «3β. Η παράγραφος 9 του άρθρου 66 του ν.4270/2014, καθώς και η παράγραφος 5 του άρθρου 9 του πδ 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α.145) καταργούνται. Η ισχύς των παραγράφων 1, 2 και 3α αρχίζει από την 1.1.2017, ενώ η ισχύς της παραγράφου 3β αρχίζει από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου».
Έχω ακόμα μια νομοτεχνική βελτίωση. Καλό είναι να την ακούσουμε τώρα. Βρίσκεται μετά την πρόταση του Συνηγόρου του Καταναλωτή για τις πέντε ημέρες που ζήτησε να έχουμε τις συμβάσεις που έχουν υπογραφεί στα χέρια του δανειολήπτη.  Στην παράγραφο 8 του άρθρου 13 η φράση «…αντίγραφο του σχεδίου σύμβασης πίστωσης» αντικαθίσταται με τη φράση «…αντίγραφο, δεσμευτικό για τον φορέα πίστωσης, σχεδίου σύμβασης πίστωσης».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ευχαριστώ.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Ο πολίτης τι θα κάνει, δηλαδή, άμα σας βλέπει να είστε έτσι στα θέματα εξωτερικής πολιτικής; Τι θα κάνει; Πώς πρέπει να αντιδράσει; Και ακούσαμε τον Γραμματέα του ΣΥΡΙΖΑ το πρωί σε ένα μέσο ενημέρωσης να λέει ότι τα θέματα αυτά πρέπει να τα αντιμετωπίζουμε με σοβαρότητα. Μας δίνει και συμβουλές;
Πρέπει λιγάκι να καταλάβετε ότι είστε Κυβέρνηση της Ελληνικής Δημοκρατίας. Δεν παίζετε και δεν είστε και στο σπίτι σας. Είστε στον χώρο που σας έστειλε ο κυρίαρχος λαός για να κυβερνήσετε και να υπερασπιστείτε τα συμφέροντά του. Δεν το κάνετε! Είναι προφανές πως δεν το κάνετε.
Εμείς, πάντως, είμαστε προβληματισμένοι. Και είναι βέβαιο ότι τη στάση αυτή των δύο ετών θα την επανεξετάσουμε. Θα επανεξετάσουμε μήπως με τον τρόπο αυτό, μια σοβαρής αντιπολίτευσης, ήπιας, δεν έχουμε απέναντί μας την Κυβέρνηση η οποία τα καταλαβαίνει αυτά, τα αντιλαμβάνεται και μπορεί να βοηθήσει.
Αφήστε, δε, που ως τελευταία ένδειξη της δική μας καλής θέλησης, δεν έχουμε κάνει παρέμβαση αυτές τις μέρες για το Κυπριακό. Υπάρχουν θέματα πάνω στα οποία θα μπορούσαμε να είχαμε παρέμβαση και θέματα για τα οποία δεν θα είχατε αποφύγει την πολεμική όταν ήσασταν εσείς αντιπολίτευση.
Λοιπόν, για να σοβαρευτούμε και να εξηγηθούμε: Τη συνεπή αντιπολίτευση να την πάρετε ως στήριγμα, ότι η ελληνική δημοκρατία διαθέτει πολιτικές δυνάμεις με συνέπεια. Να μην την καταλαβαίνετε ως αδυναμία. Δύο χρόνια μετά να βάλετε μυαλό και να εξηγήσετε στον ελληνικό λαό αυτά που συμβαίνουν. Και πάντως, δεν θα ήταν σε αυτήν τη συγκυρία χωρίς νόημα η σύγκλιση του Εθνικού Συμβουλίου Εξωτερικής Πολιτικής.
Σε ό,τι αφορά τώρα τα θέματα που ρυθμίζονται με τροπολογίες: Θέλω να κάνω μια αναφορά στο Μέγαρο Μουσικής και στη σχετική τροπολογία. Κυρία Υπουργέ, εσείς θα την υπερασπιστείτε ή θα έρθει Υπουργός από το Πολιτισμού;
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Για ποια μιλάτε τώρα;
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Για ποια μιλάτε τώρα;
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Για την τροπολογία για το Μέγαρο.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Την έχουμε περάσει ήδη από τις Επιτροπές.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Το ξέρω, ναι.
Είναι πρόβλημα, πάντως, για τη νέα Υπουργό Πολιτισμού να μην είναι εδώ να υπερασπιστεί την τροπολογία που υπογράφει με το Υπουργείο Οικονομικών, αλλά αφορά το Υπουργείο Πολιτισμού και συνυπογράφει και η κ. Κονιόρδου. Γιατί, αν ερχόταν εδώ, θα άκουγε με ζωντανές φωνές τα θέματα τα οποία υπάρχουν γύρω από το ζήτημα του Μεγάρου και για τα οποία, επίσης, έχουμε δείξει ως αντιπολίτευση συνεπή στάση, ακόμα κι όταν ο κυβερνητικός σας εταίρος δεν σας ψήφιζε και σας ψηφίσαμε εμείς για το συγκεκριμένο.
Κύριοι συνάδελφοι, φέρνουμε το 2013 μια τροπολογία στη Βουλή για να μπορέσει ο Οργανισμός του Μεγάρου να πάρει χρήματα και να μην κατασχεθούν αυτά. Φέρνουμε το 2013 μια τροπολογία ούτως ώστε να μην υπάρχει ανάγκη για υποβολή ασφαλιστικής και φορολογικής ενημερότητας από την πλευρά του Μεγάρου.
Αυτό το ξαναφέρνουμε το 2014, ξανάρχεται το 2015 και επειδή θα ερχόταν και το 2016, επιτέλους πια παίρνει πρωτοβουλία ο Υπουργός -η οποία θα είχε ολοκληρωθεί επί Τασούλα, αλλά η κυβέρνηση έπεσε- και φέρνει ο κ. Μπαλτάς, με θάρρος, μία ρύθμιση για το θέμα. Την ψηφίζουμε εμείς, δεν την ψηφίζει ο κυβερνητικός σας εταίρος, κύριοι και κυρίες του ΣΥΡΙΖΑ,  και περνάει με τη δική μας ψήφο.
Κάνω δύο ερωτήσεις στον κ. Μπαλτά, σε ένα πνεύμα συνεργασίας, και του λέω «έτσι όπως το πάτε θα χρειαστείτε νέα τροπολογία». Γιατί από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους υπήρξε μία ερμηνεία του νόμου του κ. Μπαλτά και δεν συμπεριέλαβε στις ρυθμίσεις του, σε ό,τι αφορά τα χρέη του Μεγάρου, και τα χρέη πριν το 2012, ενώ η διάθεση της Βουλής, η ιστορική ερμηνεία δηλαδή του νόμου, είναι ότι όλα τα χρέη του Μεγάρου θα ερρυθμίζοντο με αυτόν τον τρόπο.
Και γι’ αυτά τα χρόνια, που κακώς το Γενικό Λογιστήριο έκρινε πως δεν ρυθμίζονται, δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί το Μέγαρο χωρίς να κατασχεθεί η χρηματοδότηση, γιατί χρειάζεται ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα. Πάλι τα ίδια. Κι έρχεται μια τροπολογία εδώ σαν κι αυτή του 2013.
Η νέα Υπουργός ελπίζω να ακούει ή να ενημερωθεί. Εγώ σας ρωτάω, κυρία Υπουργέ, αφού θα υποστηρίξετε εσείς τον νόμο, -ζητάω και συγνώμη δηλαδή που το κάνω αυτό, αλλά εσείς το είπατε ότι θα τον υποστηρίξετε εσείς- γιατί να φέρετε αυτή την τροπολογία σήμερα που φτάνει, κύριοι συνάδελφοι, μέχρι τον Φεβρουάριο και μετά πρέπει να ξαναέλθει; Γιατί δεν φέρνετε μία τροπολογία για να επεκτείνετε τις ρυθμίσεις -που ο νόμος έτσι ήθελε να κάνει, ο δικός σας νόμος- και πριν το 2012, για να κλείσετε το θέμα, και φέρνετε μία τροπολογία για δυο μήνες; Για να ξανακάνουμε την ίδια συζήτηση εδώ; Είναι πρακτική αυτή;
Και ακόμη, με την ευκαιρία μιας και συζητάμε για το Μέγαρο, κυρία Υπουργέ, έχετε σκοπό να οργανώσετε αποσπάσεις για να βολέψετε «ημετέρους» και να χρησιμοποιήσετε και τις εστίες του Πολιτισμού γι’ αυτό; Κάτι τέτοιο ακούγεται. Επίσης, ακούγεται ότι τρεις νοσηλεύτριες που παρέλειψε ο νόμος Μπαλτά να τις τακτοποιήσει, θέλει -λέει- η Διοίκηση να τις αλλάξει και να φέρει τρεις δικές της νοσηλεύτριες. Τέτοια ακούγονται.
Τα θέματα του προσωπικού του Μεγάρου, κυρία Υπουργέ, έγιναν το άρμα της επίλυσης του προβλήματος. Πάνω σε αυτό συμφώνησαν οι περισσότεροι εδώ. Και τελικά, με τη διαιώνιση αυτών των πρακτικών, τι επιτυγχάνεται; Το μόνο πράγμα που έχει γίνει από τη ρύθμιση του Φεβρουαρίου του 2016 είναι η περικοπή των αμοιβών του προσωπικού. Μόνο αυτή την αλλαγή κάνατε, παρότι φέρατε συνολικό νόμο τον Φεβρουάριο του 2016.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Κύριε Πρόεδρε, με την ανοχή σας, θα ήθελα δύο λεπτά ακόμη.
Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, έχω ένα σχόλιο για την τροπολογία περί 850 εκατομμυρίων περίπου, που μεταφέρονται για τις ανάγκες του ασφαλιστικού συστήματος, ειδικά της χορήγησης συντάξεων σε νέους συνταξιούχους. Είπε «ωραία» ο κ. Μανιάτης, ότι «εμείς είμαστε με τους συνταξιούχους». Θα το στηρίξουμε αυτό.
Εσείς, όμως ως Κυβέρνηση και ως Πλειοψηφία -κύριε Μαντά, θα πάρετε τον λόγο-, δεν λέγατε ότι λύσατε το Ασφαλιστικό πριν από λίγους μήνες; Δεν φέρατε εδώ τη λύση του Ασφαλιστικού; Δεν κάνατε παρέμβαση νομοθετική; Δεν αντιπαρατεθήκαμε στη Βουλή; Δεν ισχυριζόσασταν ότι κλείσατε το Ασφαλιστικό με την επίλυσή του;                    
Τι είναι αυτό τώρα εδώ; Τι μεταφορά κονδυλίου είναι αυτή; Από πού αφαιρούνται αυτά για να δοθούν εκεί; Ποιες είναι οι διαρρυθμίσεις που γίνονται στο εσωτερικό του Προϋπολογισμού ώστε αυτά τα χρήματα να διατεθούν για τον σκοπό αυτό; Είναι μια ομολογία της χρεοκοπίας σας;
Δεν μας ξαφνιάζει ότι αλλάζετε τον ασφαλιστικό νόμο ή τον συμπληρώνετε κάθε μήνα που περνάει. Θυμόμαστε αλλαγές, για τις οποίες πανηγυρίζατε εδώ ότι κρατήσατε διατάξεις, ρυθμίσεις ευνοϊκές για νέους εργαζομένους και μελλοντικούς συνταξιούχους και με αυτό λέγατε στους Βουλευτές της Πλειοψηφίας ότι κάτι κάνετε. Δέκα ημέρες μετά την ψήφιση του Ασφαλιστικού τις πήρατε πίσω. Δεν μας παραξενεύουν τα κόλπα αυτά που κάνετε. Όμως, εδώ το ποσό είναι κοντά στο 1 δισεκατομμύριο ευρώ. Τι μεταφορά είναι αυτή; Έχετε να δώσετε επαρκείς απαντήσεις;
Και μια και είστε Υφυπουργός Οικονομικών, δεν μας λέτε και γιατί αυτός ο νέος γύρος καθυστέρησης σε ό,τι αφορά την επένδυση στο Ελληνικό; Διαβάζουμε για τετράμηνη νέα καθυστέρηση. Γιατί; Εδώ ο συνάδελφος από την Πλειοψηφία, ο κ. Καμμένος, μου έλεγε πριν από λίγο ότι ακόμα τα λεωφορεία είναι παρκαρισμένα εκεί. Το αμαξοστάσιο δεν έχει φύγει από τον χώρο. Τι συμβαίνει και έχουμε νέο γύρο καθυστερήσεων; Έχετε καμία εξήγηση να δώσετε; Γιατί τελικώς το μυαλό μας πάει και λίγο πονηρότερα. Ενάμισης χρόνος καθυστέρησης για δήθεν διαπραγματεύσεις για τη νέα σύμβαση! Θα είχαμε έργα από τον Ιούνιο του 2016 εκεί. Και τώρα νέοι γύροι για άλλα θέματα, τα οποία δεν ξέρουμε.
Κύριοι συνάδελφοι, δεν έχει κλείσει το θέμα. Τετράμηνη καθυστέρηση, λέει, στην υπογραφή. Μετά έχουμε έκδοση προεδρικών διαταγμάτων. Εδώ αυτό πάει να αρχίσει να υλοποιείται μετά τη λήξη της κοινοβουλευτικής περιόδου, που εξελέγη η Βουλή τον Σεπτέμβριο του 2015.
Νομίζω ότι η αποτυχία σας σε όλα τα επίπεδα είναι πια καταφανής. Και, συνάδελφοι της Πλειοψηφίας, που έχετε και το «θάρρος» να μιλάτε για φως στο βάθος του τούνελ, τι φως είναι αυτό; Είναι φως ήλιου ή το φως που έρχεται να σας πλακώσει; Νομίζω το δεύτερο.
Ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Δημοκρατικής Συμπαράταξης ΠΑΣΟΚ-ΔΗΜΑΡ)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Ευχαριστούμε.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, σχετικά με την αναφορά των κ.κ. Λοβέρδο και Βρούτση στη νέα Υπουργό Εργασίας, θα ήθελα να πω το εξής: η δύναμη των νέων ανθρώπων, που εμείς εμπιστευόμαστε είναι πάρα πολύ σημαντική, γι’ αυτό και όλοι ασχολούνται με τις δηλώσεις της νέας Υπουργού. Εμπιστευόμαστε τους νέους, όπως και την κυρία Αχτσιόγλου και τον κ. Τζανακόπουλο. Θα επιτύχουν το έργο τους και θα επιτύχει το έργο της η Κυβέρνηση.
Όσον αφορά και κάποια ζητήματα στα οποία αναφέρθηκε ο κ. Μανιάτης για το Washington Group, δεν θα αναφερθώ περισσότερο. Αναφέρθηκε ο κ. Συρμαλένιος, οπότε να μην επαναλαμβάνω, γιατί έχω αρκετά άλλα πράγματα να πω.
Για τα εθνικά θέματα που αναφέρθηκαν από τον κ. Λοβέρδο, κατ’ αρχάς, ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος δεν μπορούσε να έχει επιβεβαίωση της είδησης και γι’ αυτό δεν αναφέρθηκε στην είδηση.
Από εκεί και μετά, οι δηλώσεις του Υπουργείου Εξωτερικών είναι ξεκάθαρες. Στον αναθεωρητισμό που διατυπώνεται κατ’ επανάληψη από την τουρκική ηγεσία, η Ελλάδα αντιπαρατάσσει την προσήλωσή της στη διασφάλιση της διεθνούς νομιμότητας, της ειρήνης και της σταθερότητας. Δηλώσεις αμφισβήτησης της Συνθήκης της Λωζάνης είναι απαράδεκτες. Αυτή είναι η θέση της ελληνικής Κυβέρνησης -διατυπώνεται παντού- για τα εθνικά θέματα. Δεν μπορούμε να κάνουμε παιχνίδια. Ας προσέξουμε όλοι μας.
Αναφερόμενη τώρα στα ζητήματα του νομοσχεδίου, αρχικά θα ήθελα να ευχαριστήσω για την ποιότητα και το επίπεδο της συζήτηση στις Επιτροπές από όλους τους εισηγητές και τους Βουλευτές που παρευρέθηκαν. Ακούσαμε με προσοχή τόσο τους φορείς όσο και τους εισηγητές της Αντιπολίτευσης και θα λάβουμε υπ’ όψιν τις παρατηρήσεις τους, εξετάζοντας τη δυνατότητα εφαρμογής τους είτε στο άμεσο είτε στο έμμεσο μέλλον.
Το παρόν νομοσχέδιο εναρμονίζει την ελληνική νομοθεσία με την Οδηγία 2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 4ης Φεβρουαρίου 2014, σχετικά με τις συμβάσεις πίστωσης για καταναλωτές για ακίνητα που προορίζονται για κατοικία και την τροποποίηση της Οδηγίας 2008. Η εναρμόνιση αυτή χαρακτηρίστηκε ως θετική από το σύνολο σχεδόν των κομμάτων της Αντιπολίτευσης, αλλά και από τους φορείς που τοποθετήθηκαν στην Επιτροπή.
Το παρόν νομοσχέδιο αποτελεί ενσωμάτωση μιας ρύθμισης που στοχεύει στην προστασία των δανειοληπτών από μια αγορά που αδυνατούσε να αυτορρυθμιστεί, δημιουργώντας προβλήματα στους δανειολήπτες, αλλά και στην οικονομία γενικότερα, προβλήματα που ως γνωστόν δημιουργήθηκαν ως απόηχος της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης.
Καταργεί ουσιαστικά τα «ψιλά» γράμματα από τις δανειακές συμβάσεις και προχωρά στην ενημέρωση και την προστασία του καταναλωτή.
Για πρώτη φορά έχουμε μια Οδηγία με δεσμευτικό περιεχόμενο για τις ενυπόθηκες δανειακές συμβάσεις, μια Οδηγία που προβλέπει κυρώσεις στους παραβάτες, προστατεύει ουσιαστικά τους καταναλωτές.
Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για την ελληνική αγορά, διότι δεν υπήρχε μέχρι σήμερα ανάλογη ρύθμιση στην ελληνική νομοθεσία. Το μόνο που υπήρχε ήταν ο Κώδικας Δεοντολογίας της Τράπεζας της Ελλάδος, ο οποίος όντας μη δεσμευτικός δεν προέβλεπε κυρώσεις και ως εκ τούτου κατέληγε κενό γράμμα, αφήνοντας τους δανειολήπτες ουσιαστικά απροστάτευτους.
Όσον αφορά τις διατάξεις του Δευτέρου Μέρους του νομοσχεδίου, για τις οποίες τοποθετηθήκαμε αναλυτικά στις Επιτροπές, έχουν σκοπό να αντιμετωπίσουν χρόνια προβλήματα της ελληνικής οικονομίας και να ρυθμίσουν αδικίες που είτε παρουσιάστηκαν τα τελευταία χρόνια είτε δεν είχαν διορθωθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις.
Για παράδειγμα, το άρθρο 44 για τη διαφάνεια σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις ενισχύει αποτελεσματικά τον έλεγχο, ώστε να μην υπάρχει κανένα θολό τοπίο και καμμία σκιά.
Επίσης, το άρθρο 46 δίνει τη δυνατότητα ανάθεσης από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους σε εμπειρογνώμονες νομικούς ή τεχνικούς της διενέργειας εμπειρογνωμοσύνης σε διαιτητικά δικαστήρια. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς είναι συχνό φαινόμενο σε διεθνή διαιτητικά δικαστήρια να απαιτείται η προσκόμιση πραγματογνωμοσύνης σε πολύ στενά χρονικά περιθώρια της τάξεως των δέκα ημερών. Είναι προφανές ότι αυτές οι χρονικότητες καθιστούν αδύνατη τη συνήθη διαδικασία για μια πραγματογνωμοσύνη, με αποτέλεσμα η χώρα να κινδυνεύει να παρουσιαστεί σε αυτά τα δικαστήρια ουσιαστικά απροετοίμαστη, κάτι το οποίο θα είχε ένα δυσθεώρητο δημοσιονομικό κόστος, σε περίπτωση καταδίκης μας ύψους εκατοντάδων εκατομμυρίων και συνεπώς, θα ήταν διαφορετικής τάξης μεγέθους από το κόστος της ίδιας της πραγματογνωμοσύνης.
Αναφορικά με το θέμα των δανείων σε ξένο νόμισμα που ακούστηκε από τους εισηγητές των κομμάτων της Αντιπολίτευσης, το άρθρο 22 του παρόντος νομοσχεδίου, υπάρχει και η πρόβλεψη, η σύμβαση πίστωσης να συνοδεύεται καθ’ όλη τη διάρκεια αυτής με χρηματοπιστωτικό μέσο αντιστάθμισης του συναλλαγματικού κινδύνου.
Αναφορικά με το θέμα των δανείων σε ελβετικό φράγκο, είναι ένα ζήτημα το οποίο δεν αφορά την παρούσα εναρμόνιση με την Οδηγία και θα εξετασθεί, ώστε να λυθεί σε κάποιο μελλοντικό νομοσχέδιο. Δεσμευτήκαμε, εξάλλου και στις Επιτροπές, ότι θα το δούμε στο μέλλον.
Επίσης, αναφορικά με τις προτάσεις που κατέθεσε ο Συνήγορος του Καταναλωτή, εξετάζονται ήδη από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Τη μία πρότασή του την κάναμε δεκτή για τις πέντε μέρες. Όσον αφορά τις υπόλοιπες, σε μελλοντικά νομοσχέδια θα μπορέσουμε να φέρουμε τις απαραίτητες τροπολογίες.
Όσον αφορά για το Μέγαρο Μουσικής που αναφέρθηκε και ο κ. Λοβέρδος. Πρόκειται για μια ρύθμιση που χορηγεί απαλλαγή στον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Αθηνών από την υποχρέωση προσκόμισης φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας. Δεν έχει να κάνει επί της ουσίας για όλα αυτά τα ζητήματα που έβαλε ο κ. Λοβέρδος. Η απαλλαγή έχει προσωρινό χαρακτήρα, δηλαδή από την έναρξη ισχύος της διάταξης μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου του 2017. Εδώ θα ήθελα να αναφέρω, ότι ήδη έχει οριστεί διαχειριστικός έλεγχος για το Μέγαρο Μουσικής μέσα στον Οκτώβριο του 2016.
Κατά το ίδιο περιορισμένο διάστημα μέχρι τέλος Φεβρουαρίου 2017, δεν επιτρέπεται η διενέργεια πάσης φύσεως συμψηφισμού σε βάρος του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και αναστέλλονται οι πράξεις διοικητικής ή αναγκαστικής εκτέλεσης, καθώς και η λήψη οποιουδήποτε ασφαλιστικού ή διασφαλιστικού μέτρου. Η προτεινόμενη ρύθμιση διευκολύνει τη συνέχιση λειτουργίας του Μεγάρου Μουσικής, με την παροχή δυνατότητας είσπραξης της κρατικής επιχορήγησης ή άλλων οφειλόμενων από τρίτους ποσών, ώστε να γίνει δυνατή η πληρωμή της μισθοδοσίας των εργαζομένων, αλλά και η εξυπηρέτηση των συμβατικών υποχρεώσεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Εξυπακούεται ότι η ρύθμιση δεν συνεπάγεται την απαλλαγή του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών από την υποχρέωση εκπλήρωσης των φορολογικών και ασφαλιστικών του υποχρεώσεων.
Όσον αφορά το άρθρο 56, η προώθηση της εν λόγω ρύθμισης αφορά δαπάνες μισθωμάτων για κτήρια που στεγάζονται φορείς της κεντρικής διοίκησης, οι οποίες έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες και δεν πληρώθηκαν κυρίως λόγω της έκδοσης των νέων οργανισμών των Υπουργείων κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2014 και της επακόλουθης αναδιάρθρωσής τους. Για τον ίδιο λόγο, καθυστέρησαν οι μεταφορές των πιστώσεων και κατά συνέπεια δεν τηρήθηκαν οι δημοσιολογιστικές διατάξεις υπερανάληψης υποχρεώσεων.
Οι αναλήψεις υποχρεώσεων αναλαμβάνονται από την αρχή του οικονομικού έτους για ολόκληρο το ετήσιο ποσό, με πίνακες που καταρτίζονται από τους διατάκτες βάσει των σχετικών πιστωτικών συμβάσεων και σύμφωνα με τις διατάξεις περί δημοσίου λογιστικού, απόφαση ανάληψης της υποχρέωσης, ύπαρξη και δέσμευση της πίστωσης.
Η προτεινόμενη διάταξη διευκολύνει την πληρωμή των δικαιούχων, συμβάλει στην αποφυγή εμπλοκής του ελληνικού δημοσίου σε σχετικές δικαστικές διενέξεις και ενισχύει την εμπιστοσύνη των πιστωτών του δημοσίου προς το κράτος.
Για το άρθρο 57, στο πλαίσιο της σύμβασης χρηματοδοτικής διευκόλυνσης από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό σταθερότητας –είναι για το επίμαχο άρθρο που θέλανε και την καινούργια Υπουργό Εργασίας- προβλέπεται η υποχρέωση εκκαθάρισης των καθυστερούμενων οφειλών των εκκρεμών αιτήσεων επιστροφής φόρου. Και εδώ για αυτό ακριβώς δεν αναφέρεται μόνο στα ασφαλιστικά, αλλά αναφέρεται και στις εκκρεμής αιτήσεις επιστροφής φόρου -είναι θέμα κατά κύριο λόγο του Υπουργείου Οικονομικών και όχι του Υπουργείου Εργασίας- καθώς επίσης και των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης.
Με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο έχει προβλεφθεί η δυνατότητα επιχορήγησης των φορέων της Κυβέρνησης για την εξόφληση αποκλειστικά ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων προς τρίτους. Με την προτεινόμενη διάταξη συμπληρώνεται το θεσμικό πλαίσιο, ώστε να γίνει η επιτάχυνση του ρυθμού εκκαθάρισης των αιτήσεων συνταξιοδότησης με χρηματοδότηση από τον ESM.
Ταυτόχρονα, διασφαλίζεται ότι εφόσον οι φορείς της Κυβέρνησης δεν επιστρέψουν έγκαιρα το υπόλοιπο της χρηματοδότησης, δεν θα επιβαρύνεται ο κρατικός προϋπολογισμός με απώλεια εσόδων, καθώς δεν διενεργείται αντιστοίχου ύψους παρακράτηση από άλλες μεταβιβάσεις προς τους φορείς αυτούς.
Με την εκκαθάριση των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης από την ειδική χρηματοδότηση του ESM προκύπτει δαπάνη 859 εκατομμυρίων ευρώ για το έτος 2017. Ωστόσο, η εν λόγω δαπάνη δεν θέτει σε κίνδυνο τους στόχους που έχουν τεθεί στη σύμβαση χρηματοδοτικής διευκόλυνσης, καθότι εξαιρείται από το αποτέλεσμα της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα με τους όρους της εν λόγω σύμβασης.
Θα αναφερθώ λίγο και στην τελευταία τροπολογία που έχουμε φέρει, του Υπουργείου Οικονομικών. Στο άρθρο 1, με την προτεινόμενη διάταξη ορίζεται η διαδικασία αμοιβαίου διακανονισμού που προβλέπεται στις συμβάσεις αποφυγής διπλής φορολογίας και αφορά την περίπτωση της διόρθωσης των κερδών των συνδεδεμένων επιχειρήσεων μεταξύ κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στο άρθρο 2 οι προτεινόμενες διατάξεις στοχεύουν στην αποφυγή καταστρατηγήσεων των σχετικών διατάξεων των άρθρων 53 και 54 του ν.4172/2013 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.
Στο άρθρο 3 με τις διατάξεις των άρθρων 52 ως 55 του ν.4172/2013 χορηγήθηκαν φορολογικά κίνητρα σε μετασχηματισμούς επιχειρήσεων. Με την τροπολογία, αφενός παρέχεται ένα πλήρες πλαίσιο κινήτρων και αφετέρου υπάρχει ενιαία αντιμετώπιση των μετασχηματισμών αποκλειστικά από τον ν.4172/2013.
Για τον Συνήγορο του Καταναλωτή που αναφέρθηκε από τον κ. Μπούρα, είπα ότι για τις πέντε μέρες έγινε αποδεκτό με νομοθετική ρύθμιση.
Για το άρθρο 17 χρειάζεται λίγος περισσότερος χρόνος επεξεργασίας και ενδεχομένως να τροποποιηθεί πολύ σύντομα.
Για το άρθρο 23 μέσα στην αιτιολογική έκθεση είναι ξεκάθαρο ότι προβλέπεται η προσβασιμότητα εφόσον οι δείκτες, πέραν του ότι είναι σαφείς και αντικειμενικοί, είναι και προσιτοί. Οπότε νομίζουμε ότι γι’  αυτό το θέμα δεν απαιτείται κάτι άλλο.
Για το άρθρο 17 δεσμευόμαστε να το επεξεργαστούμε και να το φέρουμε σε επόμενη τροπολογία.
Όσον αφορά στους οικοδομικούς συνεταιρισμούς, έχουμε ακούσει και τους φορείς στις επιτροπές και τους εισηγητές της αντιπολίτευσης. Πρόθεσή μας είναι στο εγγύς μέλλον να επαναφέρουμε τη διάταξη της παράτασης του χρόνου εναρμόνισης του καταστατικού του οικοδομικών συνεταιρισμών. Προς το παρόν, δεν υπήρχε η δυνατότητα να γίνει κάτι τέτοιο με την προϋπόθεση της μη ύπαρξης φορολογικής ενημερότητας.
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο εναρμονίζει την ελληνική νομοθεσία προς όφελος των πολιτών. Πιστεύουμε ότι εξασφαλίζουμε έτσι την προστασία και την πλήρη ενημέρωσή τους.
Για όποια άλλα ζητήματα έχουμε, στις δευτερολογίες θα επανέλθω.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, σύμφωνα και με τον Κανονισμό, έχω πραγματική ανάγκη –θα το δείτε και από το περιεχόμενο- να τοποθετηθώ για δυο λεπτά. Είναι δικαίωμα κάθε Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου ανά πάσα ομιλία Υπουργού. Δύο λεπτά.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Δεν είναι έτσι. Αλλά εν πάση περιπτώσει δεν μπορείτε να τοποθετηθείτε παραπάνω. Πήγατε στα δεκαέξι λεπτά προηγουμένως.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Δεν έχω κανέναν λόγο να μιλήσω παραπάνω.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κύριε Δένδια, δέχεστε;
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Τι θα πει «δέχεται»; Είναι δικαίωμά μου, κύριε Πρόεδρε.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ: Πάνω που πήγα να δεχθώ, λέτε ότι είναι δικαίωμά σας. Είναι, αλλά δεν είναι να προταχθείτε από μένα.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Αυτό ναι.
Δύο λεπτά, κύριε Πρόεδρε. Τα δύο λεπτά που λέει ο Κανονισμός.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Έχετε τον λόγο.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, δεν ζήτησα κάτι που ήταν στη διακριτική σας ευχέρεια. Ζήτησα κάτι που ο Κανονισμός το ορίζει, προκειμένου να υπάρχει ανταπόκριση στον διάλογο που ανοίγει ένας Βουλευτής, απαντάει ο Υπουργός και ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος επανέρχεται, κατά τη διαδικασία του Κανονισμού.
Κυρία Υφυπουργέ, εδώ μας ακούνε. Δεν είμαστε μεταξύ μας. Είστε Υπουργός της Ελληνικής Δημοκρατίας. Αυτά που λέτε ακούγονται και εκτός Αιθούσης και εκτός συνόρων. Εγώ έκανα μια κριτική προσπαθώντας –γιατί έτσι οφείλω κατά τη δεοντολογία της πολιτικής- να μη ρίξω ευθύνες σε έναν Υφυπουργό δεκαπέντε ημερών για όσα χθες δήλωσε ως άγνοια σε ό,τι αφορά τοποθετήσεις του Τούρκου Προέδρου. Μου απαντάτε ότι ο Υφυπουργός δεν μπορούσε; Είναι δυνατόν;
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Δεν απάντησα αυτό.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Είναι δυνατόν, κύριε Πρόεδρε, να λέγονται αυτά τα πράγματα; Ο Υφυπουργός δεν μπορούσε. Το Υπουργείο Εξωτερικών δεν είναι υποχρεωμένο να ενημερώνει την Κυβέρνηση; Είναι δυνατόν να λέγονται αυτά; Ο πολίτης ομολογία ανικανότητας εισπράττει. Χρειάζεται προσοχή.
Σε ό,τι αφορά στο Μέγαρο, εσείς εξηγείτε μια τροπολογία που ενσωματώθηκε. Εγώ δεν σας ζήτησα εξήγηση. Το θέμα το ξέρω καλά, όπως και πολλοί άλλοι συνάδελφοι. Σας είπα γιατί αντί να φέρετε αυτή τη ρύθμιση που είναι δίμηνη, μέχρι τον Φεβρουάριο, δεν φέρνετε τη ρύθμιση που θα καλύψει το κενό που προέκυψε από κακή και εσφαλμένη ερμηνεία του νόμου. Εμείς ξέρουμε τι ψηφίσαμε. Να πάει πριν το 2012, δηλαδή; Και θα ξαναέρθετε εδώ σε δύο μήνες με την ίδια τροπολογία. Και μου απαντάτε για διαχειριστικούς ελέγχους και για άλλα θέματα.
Εγώ δεν σας είπα γι’ αυτά. Σας είπα γιατί διαλέγετε μια μέθοδο που θα σας ξαναφέρει εδώ σε δυο μήνες και θα ταλαιπωρείτε τη Βουλή και τους εργαζομένους και τη διοίκηση του Μεγάρου. Αυτά σας είπα.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Κύριε Πρόεδρε, μπορώ να έχω τον λόγο;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Κυρία Υφυπουργέ, νομίζω ότι εκτρεπόμεθα από τη συζήτηση, διότι ο κ. Λοβέρδος ζήτησε να μιλήσει πριν από σας, γιατί είχε κάποιον λόγο, ενώ κανονικά έπρεπε να μιλήσουν οι Κοινοβουλευτικοί Εκπρόσωποι μετά από σας.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Για πέντε δευτερόλεπτα θέλω τον λόγο.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Θα γινόταν μετά.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Δημήτριος Κρεμαστινός): Παρακαλώ, όχι όμως να κάνουμε μετά διαλογική συζήτηση. Θα προχωρήσουμε στον κ. Δένδια.
Ορίστε, κυρία Υφυπουργέ.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Κατ’ αρχήν, δεν είπα ότι ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος δεν το ήξερε. Δεν είχε την επιβεβαίωση της είδησης είπα όταν μίλησε στους συντάκτες.
Από κει και πέρα, όσον αφορά το Μέγαρο, φέρνουμε την τροπολογία και τις ημερομηνίες μέχρι τότε. Έχει ήδη ξεκινήσει και ο διαχειριστικός έλεγχος, θα προχωρήσει, οπότε αν χρειαστεί μπορεί να την ξαναφέρουμε. Δεν είμαστε αρνητικοί σε αυτό. Αλλά από τη στιγμή που ξεκινάει και ο διαχειριστικός έλεγχος, δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι περισσότερο.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ: Τι σχέση έχει το ένα με το άλλο;
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Έχει σχέση.
_______________________________________________________________
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Καταρχήν θα ήθελα και εγώ να αναφέρω, ότι η χώρα μας είναι η μοναδική χώρα, η οποία έχει τη σταθερότητα αυτήν τη στιγμή σε μια Μεσόγειο που βράζει. Δεν θα αναφερθώ περισσότερο στα ζητήματα της εξωτερικής πολιτικής με τις γείτονες χώρες. Νομίζω ότι η ελληνική Κυβέρνηση χειρίζεται το θέμα με την ανάλογη σοβαρότητα. Θα πάρουμε υπόψη μας, βέβαια, τις προτάσεις που έκανε η αντιπολίτευση και θα τις μεταφέρω στο Υπουργείο Εξωτερικών.
Από εκεί και πέρα, όσον αφορά για κάποια ζητήματα που μπήκαν σε σχέση με την τροπολογία, τι αναφέρει το άρθρο 53; Αφορά την ανταλλαγή τίτλων από μέτοχο ή εταίρο μεριδίων για την απόκτηση τίτλων άλλης επιχείρησης. Η τροποποίηση δίνει στη φορολογική αρχή τη δυνατότητα να βάζει προϋποθέσεις για την αποφυγή καταστρατηγήσεων κατά την ανταλλαγή των τίτλων. Δεν έχει να κάνει με τίποτα άλλο περισσότερο.
Επίσης, το άρθρο 54, που και αυτό πάλι ερχόμαστε να τροποποιήσουμε, αφορά τις συγχωνεύσεις και τις διασπάσεις επιχειρήσεων.
Η τροποποίηση έχει έναν όμοιο στόχο με την πιο πάνω τροποποίηση του άρθρου 53. Αποφεύγονται οι περιπτώσεις καταστρατήγησης των διατάξεων και αποτρέπεται η διενέργεια μετασχηματισμών επιχειρήσεων, με σκοπό τη φοροδιαφυγή ή τη φοροαποφυγή. Δεν υπάρχει κάτι άλλο που θεωρείται περίεργο από την αντιπολίτευση που δεν θέλει να ψηφίσει τη συγκεκριμένη τροπολογία.
Όσον αφορά το άρθρο 42 που μιλάμε για τον εκτιμητή, ο εκτιμητής δεν είναι ένας τυχαίος εκτιμητής. Είναι εκτιμητής εγγεγραμμένος στο μητρώο εκτιμητών.
Όσον αφορά το Μέγαρο Μουσικής, είναι ένα πρόβλημα που πράγματι υπάρχει χρόνια. Δεν είναι κάτι καινούριο. Έφυγε ο κ. Αμυράς που μας έφερε και την προηγούμενη ερώτηση που είχε γίνει από Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ τότε, που ζητούσαν να γίνει διαχειριστικός έλεγχος. Το είπα και πριν, θα ξεκινήσει διαχειριστικός έλεγχος. Έχει αποφασιστεί από τις 10.10.2016.
Νομίζω ότι δεν έχουμε τίποτα περισσότερο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Συγνώμη, για τον διαχειριστικό είπατε ότι θα ξεκινήσει από τις 10.10.2016;
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Όχι, όχι. Στις 10.10.2016 αποφασίστηκε…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Αναδρομικά προς τα πίσω. Γιατί έτσι όπως το είπατε…
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Αποφασίστηκε…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Εντάξει, κατάλαβα.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Αποφασίστηκε η διενέργεια διαχειριστικού ελέγχου.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Διαχειριστικού ελέγχου παρελθόντων ετών.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Ακριβώς.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Μόνο για τον τίτλο, μήπως θα πρέπει να δεχθείτε την παρατήρηση του Επιστημονικού Συμβουλίου και να συμπληρωθεί ο τίτλος του νομοσχεδίου;
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Δεν έχω καμία αντίρρηση.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, θέλω να πω κάτι.
Κυρία Υπουργέ, ο κ. Δένδιας ήταν αναλυτικός. Αναγκαζόμαστε να ψηφίσουμε την τροπολογία αυτή, επειδή έχει να κάνει με τους εργαζομένους.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Κύριε Μπούρα, τα είπατε. Αυτόν που ήταν εξαντλητικός γιατί τον επαναλαμβάνετε; Δεν αντιλαμβάνομαι εγώ.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Απάντησα στον κ. Αμυρά που έβαλε θέμα διαχειριστικού ελέγχου. Δεν απάντησα σε εσάς. Δεν έχει να κάνει. Και εκτός αυτού, συμπληρώνοντας τον κ. Αμυρά, από την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους δεν προκύπτει κόστος για το ελληνικό δημόσιο. Ίσα-ίσα που βελτιώνονται τα έσοδα…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Είναι αυτό που είχαμε εγκρίνει στην προηγούμενη τροπολογία.
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Ακριβώς.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Θα μας διαβάσετε τον τίτλο, κυρία Υπουργέ;
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΝΑΤΣΙΟΥ (Υφυπουργός Οικονομικών): Δεδομένου ότι ο τίτλος του υπό ψήφιση νομοσχεδίου αναφέρει τον τίτλο της Οδηγίας είναι σκόπιμο να μεταφερθεί αυτός αυτούσιος ως εξής:
«Εναρμόνιση της νομοθεσίας με την Οδηγία 2014/17/ ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 4ης Φεβρουαρίου 2014 σχετικά με τις συμβάσεις πίστωσης για καταναλωτές για ακίνητα που προορίζονται για κατοικία και την τροποποίηση των Οδηγιών 2008/48/ΕΚ και 2013/36/ΕΕ και του κανονισμού (ΕΕ) αριθμ. 1093/2010, και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών».