Επιστροφή

Απάντηση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Τρ. Αλεξιάδη σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή

Αθήνα, σήμερα στις 14 Ιανουαρίου 2016, ημέρα Πέμπτη και ώρα 09.33΄ 
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμαστε στη συζήτηση των
ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμαστε στην τελευταία ερώτηση, η οποία είναι η με αριθμό 357/8-1-2016 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Λάρισας των Ανεξαρτήτων Ελλήνων κ. Βασιλείου Κόκκαλη προς τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά με την ανάγκη εναρμόνισης όλων των τραπεζικών ιδρυμάτων αλλά και των ιδιωτικών εταιρειών πώλησης των POS με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, αναφορικά με τις τιμές πώλησης αλλά και επιβάρυνσης των συναλλασσόμενων κατά την επιβολή της προμήθειας.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΚΚΑΛΗΣ: Κύριε Υπουργέ, τη γνωρίζετε την επίκαιρη ερώτηση. Εν συντομία θα την αναπτύξω και προφορικά.
Οι περισσότερες των υγιών επιχειρήσεων στην Ελλάδα λόγω των «capital controls» έχουν προμηθευτεί τα POS. Σύμφωνα με τον Κανονισμό 751/2015, η ανώτατη χρέωση στη συναλλαγή μέσω των POS πρέπει να είναι στο 0,3%. Όμως, σύμφωνα με σχετική έρευνα, απεδείχθη ότι η χρέωση από την τράπεζα σε κάθε συναλλαγή μπορεί να φθάνει και το 3%. Αυτό είναι το πρώτο τμήμα της ερώτησης.
Το δεύτερο που θέλω να πω είναι ότι πολλές επιχειρήσεις, λόγω αδυναμίας ρύθμισης των οφειλών και λόγω χρέους προς το Δημόσιο, δεν μπορούν να προμηθευτούν τα λεγόμενα POS. Η ερώτηση είναι τι σκοπεύετε να κάνετε, διότι εδώ το τραπεζικό ίδρυμα πλουτίζει αδικαιολογήτως εις βάρος των συναλλασσόμενων και αν είναι στην πρόθεσή σας να επιλύσετε το θέμα όσον αφορά την αδυναμία των επιχειρήσεων να έχουν τα POS, τα οποία θα φέρουν έσοδα στο ελληνικό κράτος, αλλά καταπολεμούν και τη φοροδιαφυγή, όπως πολύ σωστά έχετε πει.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Κύριε Κόκκαλη, με την ερώτησή σας εισάγετε ένα σοβαρότατο θέμα που απασχολεί την ελληνική κοινωνία, αλλά έχει απασχολήσει και τη Βουλή σε άλλες τοποθετήσεις και θα σας απαντήσω τεκμηριωμένα και συνοπτικά.
Θα θέλαμε σ’ αυτήν την ερώτηση, πριν μπούμε στις λεπτομέρειες, να κάνουμε μία γενική παρατήρηση. Το Υπουργείο Οικονομικών είναι μπροστά σε μεγάλους σχεδιασμούς. Έχουμε ήδη ετοιμάσει διατάξεις και μία σειρά από παρεμβάσεις για την επέκταση των ψηφιακών ηλεκτρονικών συναλλαγών σε κάθε μορφή συναλλαγής και την ενίσχυση μέσω αυτής της διαδικασίας του αγώνα που κάνουμε ενάντια στη φοροδιαφυγή, στο λαθρεμπόριο και τη διαφθορά.

Εάν υπάρχει μια καθυστέρηση σ’ αυτά τα πράγματα –και πολλές φορές δεχόμαστε και μια άδικη κριτική γι’ αυτήν την καθυστέρηση- είναι γιατί, δυστυχώς, όλα αυτά τα ωραία που είπατε για την οδηγία, δεν ισχύουν στην πραγματική αγορά. Αυτή τη στιγμή, δηλαδή, υπάρχουν πολύ μεγάλες επιβαρύνσεις για την αγορά των POS, υπάρχουν πολύ μεγάλες τιμές για τις προμήθειες, για τη συντήρηση του συστήματος, όπως υπάρχουν και πολύ μεγάλες προμήθειες για κάθε συναλλαγή. Ο στόχος του Υπουργείου Οικονομικών είναι να αυξήσει τα δημόσια έσοδα μέσω αυτής της διαδικασίας και όχι να αυξήσει τα κέρδη κάποιων.
Με σαφήνεια, λοιπόν, λέμε ότι θα πρέπει σ’ αυτόν τον αγώνα και σε πλήρη συνεργασία, το Υπουργείο Οικονομικών μαζί με τα τραπεζικά ιδρύματα να βοηθήσουμε όλοι μαζί, να αλλάξουμε νοοτροπία και να δώσουμε τη δυνατότητα να λειτουργήσει αυτή η διαδικασία. Επαναλαμβάνω ότι αν αυτή η διαδικασία είναι ευκαιρία κάποιων να αυξήσουν τα κέρδη τους, τότε δεν θα έχει αποτέλεσμα. Το Υπουργείο Οικονομικών δεν θα σταθεί θεατής σ’ αυτήν την ιστορία.
Ήδη, είχαμε μια συνάντηση με την Τράπεζα της Ελλάδας και ο κ. Στουρνάρας συμφώνησε μαζί μας σε μια σειρά από ενέργειες που θα κάνουμε σ’ αυτόν τον τομέα. Επίσης, θα κάνουμε μια συνάντηση και με την Ελληνική Ένωση Τραπεζών και με τις τράπεζες. Θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να πετύχουμε.
Τώρα σε σχέση με τα ζητήματα της ερώτησής σας, θα ήθελα να σας πω, ότι επειδή θέλαμε να είμαστε ακριβείς στο τι θα απαντήσουμε, απευθυνθήκαμε έγκαιρα στην Ελληνική Ένωση Τραπεζών, για να έχουμε πλήρη στοιχεία και να τα καταθέσουμε στη Βουλή. Όμως, δυστυχώς, από την απάντησή τους, δεν προκύπτουν αυτά τα στοιχεία.
Εμείς θα καταθέσουμε στα Πρακτικά της Βουλής τόσο το έγγραφο το δικό μας όσο και το έγγραφο της απάντησης που πήραμε, προκειμένου να έχετε μια πλήρη εικόνα γι’ αυτό το ζήτημα.
Από την έρευνα που κάναμε εμείς στο διαδίκτυο –διότι από τα στοιχεία της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών δεν είχαμε αυτά τα στοιχεία- είδαμε ότι, δυστυχώς, αυτά τα πολύ σωστά που λέτε στην ερώτησή σας για μέγιστη χρέωση κ.λπ. δεν ισχύουν. Και το περίεργο είναι ότι ενώ μπαίνεις στις σελίδες των τραπεζών και βλέπεις ποια είναι η τιμή αγοράς ή η μηνιαία μίσθωση και το κόστος συντήρησης, δεν βρήκαμε στο διαδίκτυο ποια είναι η προμήθεια επί των συναλλαγών.
Από τις καταγγελίες που έχουμε στο Υπουργείο Οικονομικών, η προμήθεια αυτή σχετίζεται με το προφίλ του πελάτη. Δηλαδή αλλιώς ξεκινάει η συζήτηση και μετά από διαπραγμάτευση τελειώνει αλλού, ενώ, όπως πολύ σωστά λέτε, πρέπει να έχουμε σταθερές προμήθειες, που να μην είναι πάνω από 0,3%.
Κυρία Πρόεδρε, θα χρειαστώ πολύ λίγο χρόνο, προκειμένου να μπορέσω να είμαι συνεπής στην απάντηση.
Από την έρευνα που κάναμε λοιπόν εμείς στο διαδίκτυο για τέσσερις μεγάλες τράπεζες, είδαμε, για παράδειγμα, ότι η Εθνική έχει για σταθερό μηχανισμό από 159 έως 182 και για φορητό από 329 έως 429. Δεν μπορώ να φανταστώ υδραυλικό και ηλεκτρολόγο, που θα χρειαστεί να έχουν φορητό, να πηγαίνουν να δίνουν τόσα χρήματα για να μπορούν να καλύψουν τη φορολογική ή την υπόλοιπη νομοθεσία.
Η Τράπεζα Πειραιώς έχει για τα σταθερά από 156 έως 226 και για κινητά 357.
Η Alpha Bank έχει για σταθερά 157 και για φορητά περίπου 263.
Στην ιστοσελίδα της Eurobank δεν μπορέσαμε να βρούμε στοιχεία.
Δεν θέλω να αδικήσω καμία τράπεζα. Σήμερα κιόλας και αφού η Ελληνική Ένωση Τραπεζών δεν μας έδωσε τα στοιχεία -μας είπε ότι δεν είναι αρμόδια- θα στείλουμε επιστολή στις τράπεζες και όποια απάντηση έχουμε από κάθε μία από τις τράπεζες, θα σας ενημερώσουμε και εσάς, διότι πρέπει να υπάρχει πλήρης εικόνα γι’ αυτό το ζήτημα.
Όσον αφορά, λοιπόν, αυτό το ζήτημα, θα πρέπει να μειώσουν όλοι τις προμήθειές τους -οι οποίες τώρα είναι πολύ μεγάλες- και για την αγορά του μηχανήματος και για τη μηνιαία συντήρηση και για την προμήθεια σε κάθε συναλλαγή.
Σε ό,τι αφορά το δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, το Υπουργείο Οικονομικών θα καταθέσει τις επόμενες μέρες διάταξη μέσω της οποίας για ό,τι αφορά χρέη προς το δημόσιο, ένας μοναδικός λογαριασμός –ένας μοναδικός!- ανά επιχείρηση θα έχει ακατάσχετο το ποσό που αφορά τις εισροές των χρημάτων μέσω του POS ή της ηλεκτρονικής συναλλαγής και ακατάσχετο ό,τι αφορά από τον λογαριασμό αυτό σαν έξοδο για αγορές μέσω πιστωτικών καρτών ή για ηλεκτρονικές συναλλαγές για τις ανάγκες της επιχείρησης.
Με αυτόν τον τρόπο θα δώσουμε τη δυνατότητα σε όλους, να μπορέσουν να προμηθευτούν αυτά τα μηχανήματα και να λειτουργήσει η αγορά. Τέτοια κίνηση περιμένουμε να γίνει και από την πλευρά των τραπεζών, ενώ πιστεύω ότι θα ευοδωθεί η συνεργασία που έχει ξεκινήσει. Πρέπει να καταλάβουμε όλοι, ότι αν επεκτείνουμε τις τραπεζικές ηλεκτρονικές συναλλαγές, θα είναι προς όφελος όλης της κοινωνίας.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΚΚΑΛΗΣ: Κύριε Υπουργέ, οι τράπεζες είναι εταιρείες. Έχουν τέτοιο νομικό καθεστώς που η πολιτεία δεν μπορεί να παρέμβει στον τρόπο λειτουργίας τους και στον τρόπο δράσης τους.
Εάν περιμένουμε από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών να μας πει τα πραγματικά στοιχεία, καήκαμε! Τη δουλειά τους κάνουν. Οι τράπεζες κέρδη θέλουν. Διότι η σχετική έρευνα είναι από το Εμποροβιομηχανικό Επιμελητήριο.
Η δική μου πρόταση ποια είναι; Να συνεργαστούμε με τους εμπόρους και αν, πράγματι, η έρευνα είναι αληθής και εφόσον δεν μπορούμε ως πολιτεία να παρέμβουμε νομικά, να φορολογηθούν οι τράπεζες, εφόσον χρεώνουν μέχρι και 2% και 3%, κύριε Υπουργέ. Ορίστε ένα ισοδύναμο! Να φορολογηθούν οι τράπεζες, διότι είναι ένα κέρδος και αθέμιτο και παράνομο και αδικαιολόγητο.
Καταλαβαίνω το νομικό κώλυμα ότι η πολιτεία δεν μπορεί να παρέμβει στην Ελληνική Ένωση Τραπεζών. Εφόσον, όμως, υφίστανται αυτές οι παράνομες χρεώσεις, να φορολογηθούν αυτά τα κέρδη των τραπεζών.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Κύριε Βουλευτά, είναι σαφέστατο ότι το Υπουργείο Οικονομικών στον αγώνα που δίνει για τη φοροδιαφυγή, το λαθρεμπόριο και τη διαφθορά, για να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα αυτά, θα συνεργαστεί όχι μόνο με τους εμπόρους, αλλά και με τους τραπεζίτες και οποιονδήποτε άλλον. Μόνο με τον διάβολο δεν θα συνεργαστούμε! Θα κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν –και αυτό το αποδεικνύουμε καθημερινά- για να συνεργαστούμε με οποιοδήποτε, να έχουμε την πληροφόρηση εκείνη, τη στήριξη, τη συνεργασία, να δημιουργήσουμε εκείνο το κοινωνικό και πολιτικό μέτωπο, για να έχουμε αποτελέσματα.
Και ήδη έχουμε αποτελέσματα. Σας το λέω εδώ, γιατί δεν θα το ακούσετε στα δελτία των οκτώ ή σε κάποια άλλα κατευθυνόμενα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Ήδη έχουμε αποτελέσματα: Το 2013-2014 -το 2014, την εποχή του «success story»- τα φορολογικά έσοδα ήταν κατά 1,5 δισεκατομμύριο λιγότερα. Το 2014-2015 τα φορολογικά έσοδα όχι μόνο δεν είναι μειωμένα κατά 1,5 δισεκατομμύριο, αλλά έχουν και θετικό πρόσημο και είναι συν 39 εκατομμύρια.
Αυτά, βεβαίως, σας τα λέω εδώ, γιατί δεν θα τα πληροφορηθείτε από ορισμένα μέσα μαζικής ενημέρωσης που φέρνουν την καταστροφολογία, όπως, για παράδειγμα, με τα τέλη κυκλοφορίας, όπου θυμόσαστε τι ακούστηκε μέσα σε αυτή την Αίθουσα και το τι γράφτηκε σε έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, όταν  φέραμε τη διάταξη, για το τι θα γινόταν. Και τώρα κανένας δεν λέει ότι έχουμε 8 εκατομμύρια έσοδα παραπάνω, έχουμε δίκαιη κατανομή των βαρών –όσο μπορούμε, έστω μικρή- από τα τέλη κυκλοφορίας και έχουμε και εκατό χιλιάδες αυτοκίνητα περισσότερα από το 2014 να κυκλοφορούν.