Επιστροφή

Απάντηση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Τρ. Αλεξιάδη σε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή

Αθήνα, σήμερα στις 8 Ιανουαρίου 2016, ημέρα Παρασκευή και ώρα 10.07΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία της Γ΄ Αντιπροέδρου αυτής κυρίας ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ.

 

ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Αναστασία Χριστοδουλοπούλου):Συνεχίζουμε με την υπ’ αριθμό 341/5-1-2016 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Σάμου του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Δημητρίου Σεβαστάκη προς τον Υπουργό Οικονομικών, σχετικά με την υπαγωγή σε ευνοϊκότερο καθεστώς υπολογισμού ΕΝΦΙΑ των ατομικών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων που λειτουργούν στο Νομό Σάμου.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ: Εάν μια επιχείρηση ξενοδοχειακή -και το 40% περίπου των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων της Σάμου είναι ατομικές επιχειρήσεις- είναι ατομική επιχείρηση, επιβαρύνεται δυσανάλογα με ΕΝΦΙΑ, με συμπληρωματικό φόρο, σε σχέση με το αν ήταν ατομική επιχείρηση ή ΕΠΕ.

Η επιβάρυνση δεν είναι μόνο οικονομική, γιατί αν αποπειραθεί να αλλάξει καθεστώς, έχει συμβολαιακά και λογιστικά πολύ μεγάλες περιπλοκές, πολύ μεγάλες δυσκολίες. Υπάρχει, λοιπόν, ένα στοιχειώδες θέμα φορολογικής ισονομίας.

Θα ρωτούσα, λοιπόν, ποια είναι τα διορθωτικά μέτρα. Είναι σίγουρο ότι η πολιτική πίεση και η οικονομική πίεση για τη συμφωνία του θέρους έχει φέρει στο σύστημα ορισμένες ασυμμετρίες. Επίσης, αναγνωρίζω ότι γίνεται μια πολύ σοβαρή δουλειά, συστηματική και επί του πρακτικού, πάνω στην πράξη, πάνω στην πραγματική οικονομική ζωή από μέρους σας για τον εξορθολογισμό του συστήματος εσόδων. Εντούτοις στο συγκεκριμένο παράδειγμα, στη συγκεκριμένη περίπτωση των μικρών ξενοδοχειακών επιχειρήσεων του Νομού Σάμου (Σάμος, Φούρνοι, Ικαρία, τρία νησιά), νομίζω ότι υπάρχει μια προφανής ανισοτιμία.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):

Εύχομαι και εγώ καλή χρονιά σε όλους και σήμερα, όπως και χθες. Εύχομαι το 2016 να μπορέσουμε να οργανώσουμε καλύτερα τον κοινοβουλευτικό έλεγχο. Εγώ ήμουν υποχρεωμένος να είμαι και χθες για να απαντήσω σε επίκαιρη ερώτηση. Είμαι και σήμερα εδώ. Και για να μην δεχτώ την κριτική κάποια στιγμή ότι δεν μπορώ να ανταποκριθώ σε αυτά τα καθήκοντα, κάνω παράκληση να οργανώνουμε έτσι τη διαδικασία, ώστε να έρχεται μία από τις δύο μέρες ο Υπουργός. Εμείς τηρούμε με θρησκευτική ευλάβεια τις υποχρεώσεις μας απέναντι στο Κοινοβούλιο, όχι για τυπολατρικούς λόγους αλλά για λόγους ουσίας και δημοκρατίας.

Θα αναφερθώ τώρα στην ερώτηση που έχει φέρει ο κ. Σεβαστάκης. Κύριε Σεβαστάκη, με ευαισθησία και αγωνιστικότητα, που έχετε εκφράσει και άλλες φορές στα θέματα των προβλημάτων των νησιών, θέτετε και αυτήν την ερώτηση για ένα πολύ σημαντικό και πολύ ουσιαστικό ζήτημα, το οποίο άπτεται και της έννοιας της φορολογικής δικαιοσύνης.

Διότι, δυστυχώς, ο ΕΝΦΙΑ ο οποίος περιλαμβάνει δύο φόρους, σε αυτόν τον τομέα δεν είναι ένας δίκαιος φόρος. Σε ό,τι αφορά το ένα κομμάτι του φόρου, τον κύριο φόρο, επιβάλλεται σε όλα τα ακίνητα, αλλά σε ό,τι αφορά στο δεύτερο κομμάτι του φόρου, το συμπληρωματικό φόρο, επιβάλλεται μόνο στα φυσικά πρόσωπα πάνω από 300.000 και στα νομικά πρόσωπα δεν επιβάλλεται στα ακίνητα, τα οποία ιδιοχρησιμοποιούν. Άρα, με απλά ελληνικά αν μία ξενοδοχειακή επιχείρηση είναι με τη μορφή του φυσικού προσώπου θα πληρώσει συμπληρωματικό φόρο πάνω από 300.000, αν είναι με τη μορφή νομικού προσώπου δεν θα πληρώσει.

Είναι μία από τις αδικίες, τις οποίες δεν υπερασπιζόμαστε. Δεν θεωρούμε ότι είναι το σωστότερο δυνατό που έχει γίνει σε σχέση με αυτό το θέμα, αλλά όπως και όλος ο ΕΝΦΙΑ και άλλες διατάξεις του φορολογικού συστήματος, είναι θέματα τα οποία είμαστε αναγκασμένοι να τα δεχθούμε στη λογική της συμφωνίας, όπως είπατε κι εσείς. Αυτά, όμως, είναι όλα για το 2015. Ο φόρος έχει βγει. Πρέπει να πληρωθεί μέσα στο 2016 ο ΕΝΦΙΑ. Δεν μπορεί να γίνει τώρα κάποια αλλαγή, διότι θα έχουμε προβλήματα στον προϋπολογισμό.

Στο νέο φόρο που μελετούμε για να αντικαταστήσουμε τον ΕΝΦΙΑ, θα αντιμετωπίσουμε και αυτά τα ζητήματα που αφορούν αυτήν την αδικία και τη σωστότερη κατανομή του φορολογικού βάρους, διότι έχουμε εντοπίσει πάρα πολλά παραδείγματα. Έχουμε ακούσει κριτική και πολύ σωστή κριτική κι απ’ όλες τις πτέρυγες της Βουλής γι’ αυτό το θέμα. Θέλουμε στα θέματα του φόρου περιουσίας να έχουμε μια δίκαιη και αναλογική εφαρμογή αυτών που λέει το Σύνταγμα. Αυτή τη στιγμή ο ΕΝΦΙΑ δεν εξασφαλίζει αυτήν την κατανομή.

Επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά ότι για το 2016 έχουμε δεσμευτεί στο να υπάρχει ένας φόρος με εισπραξιμότητα 2,65. Θυμίζω ότι ο ΕΝΦΙΑ έχει μία βεβαίωση περίπου 3,3 δισεκατομμύρια και μία εισπραξιμότητα 2,65. Έχουμε δεσμευτεί για τη δημιουργία ενός νέου φόρου που θα έχει τον ίδιο στόχο εισπραξιμότητας, θα είναι όμως, πιο δίκαιος και πιο αναλογικός και για να καλύψουμε τις ανάγκες του προϋπολογισμού, αλλά και για να καλύψουμε τις ανάγκες του Συντάγματος για φορολογική δικαιοσύνη.

 Είναι πολύ σωστή, λοιπόν, η κριτική που κάνετε στην Κυβέρνηση σε αυτόν τον τομέα. Δεν έχουμε δυνατότητα αυτή τη στιγμή στον ΕΝΦΙΑ που έχει εκδοθεί και πληρώνεται να κάνουμε κάποια παρέμβαση, αλλά μέσα στο 2016 θα αντιμετωπίσουμε και αυτό και μία σειρά από άλλα ζητήματα που αφορούν το θέμα του ΕΝΦΙΑ.

ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ: Κύριε Αλεξιάδη, ανακεφαλαιώνω. Δύο ξενοδοχεία ακριβώς ίδιας αρχιτεκτονικής δομής, το ένα είναι ατομική επιχείρηση, το άλλο είναι ΕΠΕ ή Ανώνυμη Εταιρεία. Το ένα θα πληρώσει 11.000 ευρώ ΕΝΦΙΑ για παράδειγμα, το άλλο θα πληρώσει 3.500 ευρώ ΕΝΦΙΑ. Είναι χαώδης η διαφορά. Εάν μεταβεί σε καθεστώς από ατομική  επιχείρηση σε άλλης μορφή, σε εταιρική μορφή για παράδειγμα, θα πρέπει να επιβαρυνθεί με το φόρο αυτοκληρονομίας, ένα είδος φόρου, όπου ο ιδιοκτήτης κληροδοτεί και κληρονομεί τον εαυτό του. Δηλαδή υπάρχει κι ένα άλλο εμπόδιο που επιτρέπει την ευλυγισία της αγοράς.

Θέλω να σας πω ότι το 2016 επίκειται-ελπίζω να ανασχεθεί- η επιβάρυνση των ακριτικών νησιών με την κατάργηση της έκπτωσης του ΦΠΑ. Τα ακριτικά νησιά έχουν δεχθεί μια δυσανάλογη οικονομική και κοινωνική πίεση από το προσφυγικό. Αυτό το κομμάτι του κοινωνικού πόρου, της κοινωνικής φθοράς, δεν ενσωματώνεται στηνοικονομία. Η πρότασή μου, η αντίληψή μου και νομίζω ότι είναι και δική σας αντίληψη, είναι ότι πρέπει να υπάρχουν εκείνες οι ρυθμίσεις,για να αποφορτιστεί η πραγματική οικονομική ζωή, ακριβώς γιατί έχουμε αυτήν την ειδική επιβάρυνση. Για παράδειγμα, μία σκέψη θα ήταν όχι μόνο να γίνει πιο ευλύγιστη η μεταφορά από τη μια μορφή ιδιοκτησίας στην άλλη χωρίς ειδικές επιβαρύνσεις, αλλά θα μπορούσε να μετατεθεί ακόμα περισσότερο η κατάργηση της έκπτωσης του ΦΠΑ.

Εντούτοις, η γενική μου σκέψη είναι ότι όσο αναπαράγονται και διαιωνίζονται ανισοτιμίες φορολογικές τόσο το φορολογικό σύστημα θα πάσχει ιδρυτικά, θα πάσχει στην ίδια του τη συγκρότηση.

ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών):Με την τελευταία φράση θέσατε τον πυρήνα του προβλήματος που αντιμετωπίζουμε στο Υπουργείο Οικονομικών, κύριε Σεβαστάκη.

 Το έχουμε πει πάρα πολλές φορές ότι δεν είμαστε περήφανοι, δεν είμαστε ικανοποιημένοι από το θεσμικό πλαίσιο που έχει το φορολογικό μας σύστημα αυτή τη στιγμή. Έχουμε οργανώσει διαδικασίες -και ήδη ξεκίνησαν αυτά τα πράγματα να προχωρούν- αλλαγής του φορολογικού μας συστήματος, στην κατεύθυνση του Συντάγματος, πιο δίκαιο, πιο αναλογικό, χωρίς εξαιρέσεις και με βάση τις δυνατότητες του καθενός.

Όπως πολύ σωστά προείπατε, το ίδιο ακίνητο, δηλαδή το ίδιο περιουσιακό στοιχείο, για έναν φόρο που σχετίζεται με την περιουσία, ανάλογα με το ποιος είναι ιδιοκτήτης, ανάλογα με τη μορφή ιδιοκτησίας, έχει διαφορετική επιβάρυνση, διαστρεβλώνοντας κι ένα βασικό όρο της αγοράς, την ανταγωνιστικότητα. Καταλαβαίνουμε πολύ καλά πώς δημιουργήθηκε από τους τότε νομοθέτες και πού ήθελαν τα πράγματα να οδηγηθούν.

Στο θέμα αυτό του ΕΝΦΙΑ έχω πει κι άλλες φορές και στο Κοινοβούλιο και αλλού ότι θα έπρεπε να έχουμε διαφορετική μεταχείριση. Ένα ακίνητο που καλύπτει βασική ανάγκη μιας οικογένειας, κατασκευής του 1970 και εμπορικής αξίας τώρα 30 χιλιάδων ευρώ, πληρώνει ΕΝΦΙΑ. Ένα ακίνητο 3 εκατομμυρίων ευρώ ενός Έλληνα φορολογούμενου που κάνει δήλωση εδώ, αλλά το έχει στο εξωτερικό, δεν πληρώνει ΕΝΦΙΑ συμβολικά ούτε 1 ευρώ.

Αυτές είναι αδικίες, τις οποίες τις έχουμε εντοπίσει και στις επόμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα φέρουμε θα τις αντιμετωπίσουμε με τον καλύτερο τρόπο.  

Σε σχέση με το μεγάλο θέμα που θέτετε για το ΦΠΑ και την αναγκαστική επέκτασή του τον Ιούνιο του 2016 στην νέα κατηγορία νησιών –γιατί έχουμε δεσμευθεί σε τρεις κατηγορίες να πάμε- εκεί πραγματικά αντιμετωπίζουμε ένα μεγάλο πρόβλημα. Πολύ σωστά οι επιχειρήσεις από όλες τις νησιωτικές περιοχές λένε: «Βγείτε έγκαιρα και πείτε τι έχετε να κάνετε, διότι πρέπει να κάνουμε συμφωνίες και δεν μπορούμε να κάνουμε συμφωνίες όταν υπάρχει αυτή η ασάφεια σε ό,τι αφορά το θέμα του ποια νησιά θα είναι στη δεύτερη ομάδα, που αφορά τον Ιούνιο του 2016».

Αυτό, λοιπόν, είναι κάτι που μας απασχολεί, ότι δηλαδή πρέπει έγκαιρα να απαντήσουμε σε αυτές τις επιχειρήσεις, για να τους βοηθήσουμε να προχωρήσουν στο σωστό οικονομικό προγραμματισμό της χρονιάς.

Όμως, από την άλλη μεριά, έχουμε κι εμείς την ευαισθησία και την αγωνία που έχετε δείξει πολλές φορές κι εσείς, ότι δεν είναι δυνατόν αυτή τη στιγμή τα νησιά που είναι στην ακριτική Ελλάδα, τα νησιά που αντιμετωπίζουν ένα τρομερό οικονομικό, αλλά κυρίως κοινωνικό πρόβλημα και τα οποία για άλλη μια φορά αποδεικνύουν και την ανθρωπιά τους και την αλληλεγγύη των κατοίκων τους, να πάμε και να τα επιβαρύνουμε φορολογικά περισσότερο.

Αντιμετωπίζουμε, λοιπόν, αυτά τα θέματα αυτή τη στιγμή και τα εξετάζουμε για να δώσουμε λύση πολύ έγκαιρα. Θα το θέσουμε το θέμα το επόμενο χρονικό διάστημα στα αρμόδια όργανα, για να υπάρχουν αποφάσεις και να δούμε πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τα σοβαρά προβλήματα των νησιών.