Επιστροφή

Τα «κλειδιά» της ισχυρής ανάκαμψης και οι βάσεις για το αναπτυξιακό άλμα της χώρας, άρθρο του Υπ. Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρα στην ειδική έκδοση του Powergame.gr για την 85η ΔΕΘ

Η διοργάνωση της εφετινής 85ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, μέσα σε ένα ρευστό, γεμάτο προκλήσεις ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον, στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα αυτοπεποίθησης, ανάκαμψης και ανάδειξης της ρεαλιστικής προοπτικής της ελληνικής οικονομίας για υψηλή και βιώσιμη ανάπτυξη μετά την υπέρβαση της πρωτοφανούς, παγκόσμιας δοκιμασίας του κορονοϊού.

Η δοκιμασία αυτή προκάλεσε τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, σε ολόκληρο τον πλανήτη, δυνατές αναταράξεις. Επιπλέον, στη διάρκειά της, υπήρξαν πρόσθετες αναταράξεις στο γεωπολιτικό και το μεταναστευτικό πεδίο, ενώ η κλιματική αλλαγή κατέστησε αισθητές τις δραματικές επιπτώσεις της, με αποκορύφωμα τις θεομηνίες και τις μεγάλες πυρκαγιές που ξέσπασαν το εν λόγω διάστημα.

Στην Ελλάδα, η Κυβέρνηση, λειτουργώντας με σχέδιο, μεθοδικότητα, ταχύτητα, υπευθυνότητα και αποφασιστικότητα – όπως έχει αναγνωριστεί εντός και εκτός συνόρων –, απορρόφησε με την πολιτική και τις παρεμβάσεις της, στον μέγιστο δυνατό βαθμό, τους κραδασμούς από τις εξελίξεις αυτές και άπλωσε «δίχτυ προστασίας» και ασφάλειας πάνω από νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
«Δίχτυ» που περιλαμβάνει μέτρα συνολικού ύψους 41 δισ. ευρώ για τον περιορισμό των επιπτώσεων της πανδημίας στην οικονομική δραστηριότητα, τη στήριξη της απασχόλησης και του εισοδήματος των νοικοκυριών, την τόνωση της ρευστότητας των επιχειρήσεων και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Αλλά και μέτρα άνω των 1,6 δισ. ευρώ, από τον Ιανουάριο του 2020 μέχρι σήμερα, για την αποκατάσταση και στήριξη των περιοχών που επλήγησαν από φυσικές καταστροφές και τις πρόσφατες καταστροφικές πυρκαγιές.

Παράλληλα, παρά τις πρωτόγνωρες, εξωγενείς δυσκολίες, η Κυβέρνηση κατάφερε να κρατήσει με σταθερότητα το πηδάλιο της οικονομίας:

  • Εφαρμόζοντας μια συνετή δημοσιονομική πολιτική, με κύριο άξονα τις μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών – ακόμα και μέσα στη δίνη της υγειονομικής κρίσης –, κυρίως για τη μεσαία τάξη. Επιπλέον, μέσα από παρεμβάσεις για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης (κίνητρα ενίσχυσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών, ηλεκτρονικά βιβλία, ηλεκτρονική τιμολόγηση, μεταρρύθμιση του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού αξιών ακινήτων κ.ά.), δημιουργούμε πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο, για περαιτέρω μειώσεις φορολογικών βαρών. Ακόμη, θεσπίσαμε φορολογικά κίνητρα για φυσικά και νομικά πρόσωπα, ώστε να προσελκύσουμε περισσότερες επενδύσεις και ανθρώπινο κεφάλαιο.
  • Υλοποιώντας κομβικές μεταρρυθμίσεις και διαρθρωτικές αλλαγές (π.χ. αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου εταιρικής διακυβέρνησης και της Κεφαλαιαγοράς, εκσυγχρονισμός του νομοθετικού πλαισίου για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του «ξεπλύματος» μαύρου χρήματος, νέο πλαίσιο για την κρατική αρωγή από φυσικές καταστροφές κ.ά.).
  • Διαμορφώνοντας τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία και της σταθερότητας του χρηματοπιστωτικού συστήματος, χάρη, μεταξύ άλλων, στην υλοποίηση του νόμου για τη ρύθμιση οφειλών και την παροχή 2ης ευκαιρίας και τη σημαντική μείωση των «κόκκινων» δανείων μέσω του επιτυχημένου προγράμματος «Ηρακλής», το οποίο παρατείναμε.
  • Προωθώντας εμβληματικές αποκρατικοποιήσεις και αξιοποιώντας τη δημόσια ακίνητη περιουσία (Ελληνικό, Εγνατία Οδός, Περιφερειακοί Λιμένες, ΔΕΠΑ και Υπόγεια Αποθήκη Καβάλας, Μαρίνες κ.ά.), εφαρμόζοντας ταυτόχρονα σχέδια αναδιάρθρωσης εταιρειών του Δημοσίου, όπως τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, η ΛΑΡΚΟ, η ΕΑΒ, τα ΕΛΤΑ και η ΕΛΒΟ.
  • Εφαρμόζοντας μια έξυπνη και διορατική εκδοτική πολιτική, διατηρώντας ισχυρά τα ταμειακά διαθέσιμα.
  • Βελτιώνοντας δραστικά την αξιοπιστία της χώρας και την εμπιστοσύνη στις προοπτικές της – όπως αποδεικνύουν η επιτυχής ολοκλήρωση 7 διαδοχικών αξιολογήσεων στο πλαίσιο της Ενισχυμένης Εποπτείας, η αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας από τρεις οίκους αξιολόγησης μέσα στην πανδημία και η ενεργός συμμετοχή μας στις πρωτοβουλίες για τη νέα ευρωπαϊκή οικονομική αρχιτεκτονική – και προσελκύοντας σημαντικές επενδύσεις (π.χ. Microsoft, Pfizer, Cisco, Digital Realty, Deloitte, Volkswagen κ.ά.).
  • Καταρτίζοντας ένα ώριμο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το «Ελλάδα 2.0», για τη βέλτιστη αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, σε συνάφεια και συμπληρωματικότητα με το νέο ΕΣΠΑ. Οι συνολικοί πόροι από τις δύο αυτές «δεξαμενές» θα φτάσουν τα 70 δισ. ευρώ για τα επόμενα επτά έτη και θα αξιοποιηθούν, κατά τον βέλτιστο δυνατό τρόπο, ώστε να αποτελέσουν κινητήριο μοχλό για την κάλυψη του μεγάλου κενού σε επενδύσεις, παραγωγικότητα, εθνικό προϊόν και απασχόληση.

Η παραπάνω στρατηγική έχει οδηγήσει την Ελλάδα σε τροχιά ισχυρής ανάκαμψης, όπως επιβεβαιώνει σειρά πρόδρομων δεικτών και θετικών εξελίξεων, και έχει θέσει στέρεες βάσεις για να μπορέσει η χώρα μας να κάνει το αναπτυξιακό άλμα που έχει ανάγκη.

Συνεχίζοντας και εντατικοποιώντας περαιτέρω την προσπάθειά μας, πάνω στους προαναφερθέντες άξονες, αποσκοπούμε στην ευόδωση των ακόλουθων, ρεαλιστικών στόχων πολιτικής στο πεδίο της οικονομίας για την προσεχή διετία:

1ος Στόχος. Η επίτευξη υψηλών και διατηρήσιμων ρυθμών μεγέθυνσης, από το τρέχον έτος.

2ος Στόχος. Η βελτίωση της σύνθεσης του ΑΕΠ, με σημαντική αύξηση επενδύσεων και εξαγωγών, από φέτος.

3ος Στόχος. Η έξοδος της χώρας από το καθεστώς της Ενισχυμένης Εποπτείας εντός του 2022.

4ος Στόχος. Η επίτευξη μονοψήφιου ποσοστού μη εξυπηρετούμενων δανείων εντός του 2022.

5ος Στόχος. Η επίτευξη δημοσιονομικής ισορροπίας και ικανοποιητικών πρωτογενών πλεονασμάτων, με σημαντική δημοσιονομική βελτίωση από το 2022 και ρεαλιστικά πρωτογενή πλεονάσματα από το 2023.

6ος Στόχος. Η απόκτηση επενδυτικής βαθμίδας, μέσα στο 2023.

Υλοποιώντας τους παραπάνω στόχους, θα καταφέρουμε να εντάξουμε την πατρίδα μας στις δυναμικές οικονομίες της Ευρώπης και να χτίσουμε όλοι μαζί – Κράτος, νοικοκυριά και επιχειρήσεις – ένα μέλλον ευημερίας και κοινωνικής δικαιοσύνης.