Επιστροφή

Αρθρο του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα

Η ψηφιοποίηση του Κράτους και ο ψηφιακός μετασχηματισμός της οικονομίας συγκαταλέγονται μεταξύ των κεντρικών προτεραιοτήτων που έθεσε και προωθεί, με συνέπεια και αποτελεσματικότητα, η Κυβέρνηση από την αρχή της θητείας της.
Χάρη στην εφαρμογή ενός συνεκτικού, δυναμικού και ρεαλιστικά φιλόδοξου σχεδίου – η οποία όχι μόνο δεν ανακόπηκε από την υγειονομική κρίση, αλλά αντιθέτως επιταχύνθηκε –, συντελέστηκαν εντυπωσιακά άλματα προόδου στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών προς όφελος νοικοκυριών και επιχειρήσεων.
 
Αξιοποίηση με αιχμή την ψηφιοποίηση πολυάριθμων διαδικασιών του Δημοσίου, την τηλεργασία, τη δημιουργία μιας σειράς από ηλεκτρονικές πλατφόρμες και εργαλεία για την εξυπηρέτηση των πολιτών και για την εφαρμογή κομβικών μέτρων στήριξης στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των επιπτώσεων της πανδημίας, καθώς και την ανάπτυξη εξαιρετικά χρήσιμων εργαλείων αποτύπωσης της πορείας των οικονομικών συναλλαγών, ενίσχυσης της φορολογικής συμμόρφωσης και περιστολής του λαθρεμπορίου και του ξεπλύματος «μαύρου» χρήματος. Παράλληλα, ιδιαίτερη σημασία αποδίδεται στην ενίσχυση της συνδεσιμότητας, μέσω πολύ προηγμένων δικτύων.
 
Ορισμένα από τα βασικά επιτεύγματα ψηφιακής διακυβέρνησης στο πεδίο αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Οικονομικών είναι τα εξής:
  • Δημιουργία σημαντικών νέων ηλεκτρονικών υπηρεσιών που αναπτύχθηκαν από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για την ταχύτερη και ευκολότερη εξυπηρέτηση των φορολογουμένων, όπως οι πλατφόρμες “myAADElive” για συναλλαγές με το κοινό μέσω βιντεοκλήσης, “myΘέρμανση” για το επίδομα θέρμανσης, “myCar” για την ψηφιακή δήλωση ακινησίας οχημάτων και “myProperty” για τις δηλώσεις Φόρου Μεταβίβασης Ακινήτων, η οποία σχεδιάζεται να επεκταθεί και στις υπόλοιπες δηλώσεις απόκτησης περιουσίας. Πρόσθετες πλατφόρμες δημιουργήθηκαν ειδικά για την υλοποίηση μέτρων στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων, όπως η πλατφόρμα “myBusinessSupport” για τους δικαιούχους της Επιστρεπτέας Προκαταβολής, της Αποζημίωσης Ειδικού Σκοπού, της επιδότησης παγίων δαπανών κ.λπ., η εφαρμογή ηλεκτρονικών δηλώσεων Covid για την αποζημίωση ιδιοκτητών ακινήτων που εισέπραξαν μειωμένα ενοίκια, η πλατφόρμα «arogi.gov.gr», που ενοποιεί όλα τα εργαλεία αρωγής με στόχο την ταχύτερη δυνατή αποζημίωση των πληγέντων από τις πρόσφατες πυρκαγιές, με μία μόνο αίτηση.
  • Προώθηση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης και των ηλεκτρονικών βιβλίων για τις επιχειρήσεις, με τη δημιουργία και έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας “myData” της ΑΑΔΕ, για την ψηφιοποίηση των φορολογικών διαδικασιών και της αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής.
  • Επέκταση της χρήσης διασυνδεδεμένων online ταμειακών μηχανών.
  • Παροχή φορολογικών κινήτρων για την πραγματοποίηση ηλεκτρονικών συναλλαγών. Τα κίνητρα αυτά θα ενισχυθούν περαιτέρω το προσεχές διάστημα.
  • Προώθηση της ψηφιακής αναβάθμισης των φορολογικών και τελωνειακών υπηρεσιών της χώρας.
  • Αναβάθμιση του Taxisnet.
  • Υλοποίηση των προγραμμάτων στήριξης δανειοληπτών που επλήγησαν από την υγειονομική κρίση, «ΓΕΦΥΡΑ» Ι και ΙΙ, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, στην οποία έγινε η υποβολή και επεξεργασία των αιτήσεων, καθώς και η ενημέρωση των δικαιούχων για όλα τα στάδια της διαδικασίας.
  • Λειτουργία του νέου Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών για τη διευθέτηση όλων των οφειλών νοικοκυριών και επιχειρήσεων προς Δημόσιο, Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, τράπεζες και διαχειριστές δανείων. Επιπλέον, στο πλαίσιο του νόμου 4738/2020 για τη Ρύθμιση Οφειλών και Παροχή 2ης ευκαιρίας, ενεργοποιήθηκε ψηφιακή πλατφόρμα για την 1η κατοικία των ευάλωτων νοικοκυριών, η οποία τους παρέχει τη δυνατότητα να λάβουν τη σχετική βεβαίωση ότι όντως αποτελούν ευάλωτα νοικοκυριά και έτσι να επωφεληθούν ακολούθως από τις προστατευτικές πρόνοιες του νόμου.
  • Δημιουργία της εφαρμογής «Ηλεκτρονικός Φάκελος Δανειολήπτη», για την επιτάχυνση των διαδικασιών εξέτασης καταπτώσεων για δάνεια που έχουν ληφθεί με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Η εφαρμογή επέτρεψε να καταργηθεί η φυσική διακίνηση εκατοντάδων χιλιάδων σελίδων, δικαιολογητικών και συνοδευτικών εγγράφων που εντάσσονται στους αντίστοιχους φακέλους.
  • Δημιουργία της εφαρμογής valuemaps.gov.gr, που επιτρέπει στους πολίτες να εντοπίζουν άμεσα, εύκολα και με ακρίβεια τη ζώνη του συστήματος αντικειμενικού προσδιορισμού στην οποία ανήκει το ακίνητο που τους ενδιαφέρει, αλλά και να υπολογίζουν την αντικειμενική αξία του, συμπληρώνοντας τις απαραίτητες σχετικές παραμέτρους.
  • Εκκαθάριση και πληρωμή των δαπανών των περισσότερων φορέων του Δημοσίου με e-δικαιολογητικά, χάρη στην εφαρμογή «Ηλεκτρονική Διακίνηση Δικαιολογητικών Δαπανών».
  • Έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων από τα πληροφοριακά συστήματα προς το Δημόσιο αλλά και προς επιχειρήσεις με νέες προδιαγραφές, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα για την ηλεκτρονική τιμολόγηση, επιτυγχάνοντας μείωση στη διακίνηση πλαστών παραστατικών, περιορισμό της φοροδιαφυγής, επιτάχυνση της αποπληρωμής των ηλεκτρονικών τιμολογίων για Δημόσιες Συμβάσεις και ενιαίες προδιαγραφές ηλεκτρονικής τιμολόγησης μεταξύ επιχειρήσεων.
  • Εισαγωγή σημαντικών καινοτομιών στον τομέα της Δημοσιονομικής Διαχείρισης του Κράτους μέσω του έργου Gov-ERP «Μεταρρύθμιση του Δημοσιονομικού Συστήματος στην Κεντρική Διοίκηση και τη Λοιπή Γενική Κυβέρνηση». Το έργο θα παρέχει σε πραγματικό χρόνο την ακριβή και εύλογη απεικόνιση της χρηματοοικονομικής κατάστασης της Κεντρικής Διοίκησης, αλλά και του συνόλου των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης και της περιουσιακής διάρθρωσής τους. Η υλοποίησή του έχει ήδη δρομολογηθεί και – μαζί με τη βελτίωση του εξοπλισμού της ΑΑΔΕ – εντάσσεται στα πρώτα 12 έργα του Ταμείου Ανάκαμψης.
  • Ταχύτερη και ακριβέστερη εκκαθάριση, εποπτεία και διαχείριση κοινωφελών περιουσιών και σχολαζουσών κληρονομιών του Δημοσίου, χάρη στη δημιουργία αυτοματοποιημένης διαδικασίας για την άντληση σειράς σχετικών στοιχείων από τις Διευθύνσεις Κοινωφελών Περιουσιών του Υπουργείου Οικονομικών και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.
 
Τα οφέλη των παραπάνω ψηφιακών εφαρμογών και έργων – πολλά από τα οποία έγιναν πράξη χάρη στην αγαστή και αποδοτική συνεργασία του Υπουργείου Οικονομικών με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, και ειδικότερα τις Γενικές Γραμματείες Ψηφιακής Διακυβέρνησης & Απλούστευσης Διαδικασιών και Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης – είναι πολλαπλά και ήδη ορατά: εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος για νοικοκυριά, επιχειρήσεις αλλά και το Κράτος, πιο αποτελεσματική και φιλική προς τον πολίτη Δημόσια Διοίκηση, περιορισμός της φοροδιαφυγής και συμβολή στη διεύρυνση της φορολογικής βάσης, ώστε να δημιουργηθεί δημοσιονομικός χώρος για πρόσθετες μειώσεις φορολογικών βαρών.
 
Γι’ αυτό και η προσπάθειά μας για την περαιτέρω προώθηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στο φάσμα αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Οικονομικών συνεχίζεται, με σχέδιο και μεθοδικότητα, πάνω σε δύο παράλληλους άξονες: τόσο την αξιοποίηση των, διαρκώς διευρυνόμενων, δυνατοτήτων της ψηφιακής τεχνολογίας για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και την ανάπτυξη νέων, όσο και την προώθηση της ψηφιακής μετάβασης στο σύνολο της οικονομίας και της χώρας.
Ψηφιακή μετάβαση που αποτελεί ευρωπαϊκή προτεραιότητα πρώτης γραμμής και έναν από τους τέσσερις πυλώνες επενδύσεων και μεταρρυθμίσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0».
 
Στο πλαίσιο αυτό, το Σχέδιό μας περιλαμβάνει άξονες όπως η συνδεσιμότητα για τους πολίτες, τις επιχειρήσεις και το Κράτος, ο ψηφιακός μετασχηματισμός του Κράτους, ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων, η ενίσχυση των ψηφιακών δυνατοτήτων της εκπαίδευσης και της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Άξονες που ενισχύονται περαιτέρω από δράσεις του νέου ΕΣΠΑ 2021-2027, το οποίο περιλαμβάνει διακριτό πρόγραμμα για τον ψηφιακό μετασχηματισμό.
 
Έτσι, διαμορφώνουμε το πλαίσιο και τις προϋποθέσεις για τον αναπροσανατολισμό της οικονομίας μας προς ένα σύγχρονο, βιώσιμο, εξωστρεφές, ανταγωνιστικό, ψηφιακό παραγωγικό πρότυπο. Πρότυπο που θα διασφαλίσει υψηλή, διατηρήσιμη, έξυπνη και κοινωνικά δίκαιη ανάπτυξη για εμάς και τις επόμενες γενιές.
 
Η δημοσίευση του άρθρου στο: https://ictplus.e-expo.gr/e-government-2021/#flipbook-df_8474/1/