Επιστροφή

Απάντηση του Υφυπουργού Οικονομικών αρμόδιου για το Χρηματοπιστωτικό Σύστημα κ. Γιώργου Ζαββού σε Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή κ. Μιχάλη Κατρίνη

 

Απάντηση του Υφυπουργού Οικονομικών αρμόδιου για το Χρηματοπιστωτικό Σύστημα κ. Γιώργου Ζαββού σε Επίκαιρη Ερώτηση του Βουλευτή κ. Μιχάλη Κατρίνη προς τον Υπουργό Οικονομικών, με θέμα τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια και τις ρυθμίσεις για τα δάνεια των πυρόπληκτων περιοχών

 

ΠΡΩΤΟΛΟΓΙΑ

 

Η ερώτηση του κυρίου Βουλευτή έχει δυο σκέλη. Το ένα αφορά στην επάρκεια του σχεδίου «ΗΡΑΚΛΗΣ» για τη μείωση των κόκκινων δανείων και το δεύτερο στο θέμα των πυρόπληκτων. Ο κύριος Βουλευτής είπε ότι το σχέδιο «ΗΡΑΚΛΗΣ», όπως φαίνεται, παγώνει μέχρι τις αρχές του 2021. Αυτό θα ήθελα να πω ότι δεν είναι ακριβές. Πρώτον, γιατί όπως έχετε δει, κύριε Βουλευτά, αυτή τη δύσκολη περίοδο της πιο δεινής κρίσης που έχει περάσει η χώρα μας, η Ευρώπη αλλά και ο κόσμος, μία από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες μόλις λίγες μέρες πριν υπέβαλε αίτηση να μπει στον «ΗΡΑΚΛΗ» για τιτλοποιήσεις συνολικής αξίας 7,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Την επόμενη μέρα της κατάθεσης της αίτησης η μετοχή της τράπεζας που υπέβαλε την αίτηση είχε σημαντική άνοδο.

 

Όλα αυτά σηματοδοτούν την εμπιστοσύνη, ακόμα και σε αυτή την περίοδο, της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στο εγχείρημα του «ΗΡΑΚΛΗ», που αποτελεί την κορυφαία πρωτοβουλία της ελληνικής Κυβέρνησης για τη μείωση των κόκκινων δανείων. Όπως γνωρίζετε, επιλέξαμε τον «ΗΡΑΚΛΗ» για να μην φορτωθεί ο Έλληνας φορολογούμενος το κόστος της μείωσης των κόκκινων δανείων, αλλά οι επενδυτές.

 

Επίσης, και άλλες τρεις συστημικές τράπεζες έχουν επανειλημμένα δηλώσει δημόσια ότι εργάζονται πυρετωδώς για να εντάξουν τα σχέδια των τιτλοποιήσεών τους στον «ΗΡΑΚΛΗ» μόλις επιστρέψουν σε συνθήκες κανονικότητας, δηλαδή μόλις καμφθεί η κρίση και έρθει πάλι η ρευστότητα, που οι επενδυτές με σωρευμένη τη ρευστότητα θα αναζητούν κατ’ εξοχήν στοιχεία ενεργητικού με την εγγύηση του κράτους για να επενδύσουν.

 

Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι ο «ΗΡΑΚΛΗΣ» έχει την υποστήριξη όλης της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η λύση επαινέθηκε σε εθνικό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο. Ακόμα, την προηγούμενη εβδομάδα ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο κ. Ντομπρόβσκις, υπεύθυνος για το ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα είπε ότι ο «ΗΡΑΚΛΗΣ» είναι η μόνη ενδεδειγμένη λύση για την επίλυση του προβλήματος των κόκκινων δανείων στην Ελλάδα, την οποία και υποστηρίζει προφανώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αλλά και η ηγεσία όλων των άλλων ευρωπαϊκών οργάνων έχει εκφράσει δημόσια τη στήριξή της στο πρόγραμμα «ΗΡΑΚΛΗΣ». Στις 10 του περασμένου Οκτωβρίου η κ. Βεστάγκερ –τότε Αντιπρόεδρος και σήμερα εκτελεστική Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής- το πρότεινε ως το καταλληλότερο σχήμα μείωσης των κόκκινων δανείων. Ο Πρόεδρος Ντράγκι στην επίσκεψή του στην Αθήνα, ο κ. Ενρία, Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Εποπτικού Μηχανισμού, ο κ. Ρέγκλινγκ, η κ. Έλκε Κένινγκ και αρκετοί άλλοι υποστήριξαν την ίδια θέση. Γιατί όλοι αυτοί; Γιατί έχει εγκριθεί, έχει υποστηριχθεί από τα ευρωπαϊκά όργανα διότι πληροί τις εποπτικές προϋποθέσεις. Είναι ένα σχέδιο σύμφωνο με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων.

Τέλος, κύριε Πρόεδρε, θέλω να πω ότι η λύση αυτή είναι η λιγότερο εποπτικά κοστοβόρα, γιατί έχουμε εξασφαλίσει τη μηδενική στάθμιση για το πακέτο της υψηλής προεξοφλητικής προτεραιότητας που σημαίνει ότι μπορεί να ενισχυθεί σημαντικά –από αυτούς που χρησιμοποιούν το σχήμα- η κεφαλαιακή τους επάρκεια, κάτι που έχει πολύ μεγάλη σημασία αυτή την περίοδο γιατί, όπως γνωρίζετε, με σκληρές διαπραγματεύσεις αυτής της Κυβέρνησης εξασφαλίστηκε αυτή η μηδενική στάθμιση και κερδήθηκαν πράγματα που μερικοί ούτε είχαν διανοηθεί, πράγματα που αφορούν στον Έλληνα φορολογούμενο, καταθέτη, αλλά και στην ευστάθεια του τραπεζικού συστήματος.

 

Σε αυτό θα ήθελα να προσθέσω την τεράστια προσωπική επιτυχία του Πρωθυπουργού, κ. Μητσοτάκη που διασφάλισε την πρόσβαση των ελληνικών ομολόγων στο σύστημα ποσοτικής χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Αυτό κερδήθηκε με το τεράστιο πολιτικό κύρος που χαίρει αυτή τη στιγμή αλλά και τις προσωπικές σχέσεις του με τους κορυφαίους ιθύνοντες στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Επομένως πολύ δύσκολα θα έβλεπα αυτό που είπε ο κύριος Βουλευτής ότι υπάρχει ανεπάρκεια του σχεδίου για τα κόκκινα δάνεια. Αντίθετα νομίζω ότι είναι ένα σχέδιο που αποτελεί την καταλληλότερη απάντηση αυτή την περίοδο.

 

Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος της ερώτησης του κυρίου Βουλευτή θα ήθελα να πω ότι με το άρθρο 103 του ν.4549/2018 παρασχέθηκε η δυνατότητα στα πιστωτικά ιδρύματα και στους δανειολήπτες να ρυθμίζουν δάνεια για τα οποία έχει εγγυηθεί το ελληνικό δημόσιο, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις της υπουργικής απόφασης 94253/21-12-2018 που προβλέπει τους όρους, τις προϋποθέσεις διατήρησης της εγγύησης του ελληνικού δημοσίου σε περιπτώσεις ρυθμίσεων δανείων, καθώς και σχετικές οδηγίες που έχουν δοθεί για την ορθή εκτέλεση από το Υπουργείο προς την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, ώστε να ενημερωθούν όλα τα πιστωτικά ιδρύματα. Έχουν ήδη παρασχεθεί.

 

Θα ήθελα να σημειώσω ότι η ρύθμιση για τη μακροχρόνια αποπληρωμή των βεβαιωμένων οφειλών από τα εν λόγω δάνεια η οποία έχει αναβληθεί λόγω της κρίσης του κορωνοϊού προγραμματίζεται να προωθηθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα.

 

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

 

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

 

Κύριε Βουλευτά, σχετικά με το θέμα της τεράστιας επιτυχίας -και πάλι το λέω, γιατί αποτελεί τεράστια ελληνική επιτυχία, προσωπική επιτυχία του Πρωθυπουργού- της δυνατότητας εξαίρεσης από το waiver για τα θέματα των ελληνικών ομολόγων, ήταν κάτι που δεν ήταν δεδομένο και θα έπρεπε ενδεχομένως να είχε γίνει και πριν. Όπως καταλαβαίνετε δεν ήταν καθόλου εύκολο και αποτελεί πραγματικά τεράστια επιτυχία.

 

Το δεύτερο θέμα είναι το θέμα του προγράμματος «ΗΡΑΚΛΗΣ». Θα ήθελα να πω ότι το πρόγραμμα «ΗΡΑΚΛΗΣ» είναι ένα σχήμα το οποίο έχει αποδείξει αυτή τη στιγμή την επάρκεια και την επιτυχία του. Θα χρειαστούμε όχι απλές προτάσεις, όχι διάφορες απλές ασκήσεις επί χάρτου, αλλά λύσεις ρεαλιστικές. Λύσεις ρεαλιστικές σημαίνει αυτές οι οποίες μπορούν να εγκριθούν από τα ευρωπαϊκά όργανα, δηλαδή να είναι συμβατές με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο.

 

Και εδώ θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι και στη συζήτηση που είχαμε τον Οκτώβριο και στη συζήτηση που είχαμε τον Δεκέμβριο υπάρχουν τρία βασικά κριτήρια, με τα οποία θα ελέγξουμε κάθε πρόταση ώστε να είναι ρεαλιστική. Πρώτον, σε ποιο βαθμό επηρεάζει το δημοσιονομικό κόστος. Πόσα λεφτά χρειάζονται και ποιος και από πού θα βρει αυτά τα λεφτά. Δεύτερον, πόσα εποπτικά κεφάλαια χρειάζονται να χρησιμοποιηθούν -αυτό είναι το δεύτερο σημαντικό σημείο- και το τρίτο είναι αν οι λύσεις αυτές είναι συμβατές με την ευρωπαϊκή νομοθεσία περί κρατικών ενισχύσεων και με το bail in. Όποιος έχει απαντήσεις, έρχεται και απαντάει σε αυτά τα τρία ερωτήματα και τότε μπορούμε να συζητήσουμε.

 

Από εκεί και πέρα, σε σχέση με την ερώτηση, στην οποία αναφερθήκατε στους πυρόπληκτους, ήθελα να σας πω ότι προφανώς η θέση της Κυβέρνησης παραμένει η ίδια. Επεξεργαζόμαστε το πρόγραμμα, το οποίο και θα δημοσιευτεί σύντομα. Ήθελα να πω ότι δεν θα πρέπει να γίνεται καμία σύγχυση. Όπως σημείωσα και τον Οκτώβριο, υπάρχει η δυνατότητα να μπαίνουν στις τιτλοποιήσεις και εξυπηρετούμενα δάνεια μαζί με μη εξυπηρετούμενα. Αυτό υπάρχει και ισχύει. Δεν θα πρέπει όμως να κάνετε την εξής σύγχυση: Δεν μεταβιβάζονται τα δάνεια στους servicers, στις εταιρείες διαχείρισης, γίνεται απλώς και μόνο η διαχείριση από αυτές.

 

Συνεπώς τα προγράμματα τα οποία σήμερα ισχύουν και εφαρμόζονται για τη διευθέτηση υπάρχουν, εφαρμόζονται και το πρόγραμμα το οποίο ανακοινώσαμε και πριν έξι μήνες -και καθυστερεί αυτή τη στιγμή, λόγω της κρίσης- θα δημοσιευτεί μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα.

 

Σας ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.