Επιστροφή

Ομιλία της Υφυπουργού Οικονομικών στο Περιφερειακό Συνέδριο Θεσσαλίας

 

Κυρίες και κύριοι, καλησπέρα

 

Το 2017 είναι μια κομβική χρονιά για την ελληνική οικονομία. Θα κλείσει με ρυθμό ανάπτυξης κοντά στο 2% για να επιταχύνει στο 2,4% το 2018. H ανάκαμψη της οικονομίας αποτυπώνεται στην απασχόληση, που καταγράφει συνεχή βελτίωση. Στο πρώτο εξάμηνο φέτος η ανεργία υποχώρησε κατά 1,8 εκατοστιαίες μονάδες στο 22,2%, έπειτα από αθροιστική μείωση κατά 3,0 μονάδες τη διετία 2015-2016. Βεβαίως παραμένει υψηλή και οι θέσεις εργασίας είναι σε μεγάλο ποσοστό μερικής απασχόλησης. Όμως τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των εξελίξεων στην απασχόληση δείχνουν μια σημαντική τάση βελτίωσης. Και πρέπει να θυμόμαστε ότι δημιουργείται ένας ευνοϊκός κύκλος, κάθε ένας που βρίσκει δουλειά σήμερα δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να βρει και άλλος ένα σε ένα επόμενο διάστημα.

Φέτος πετυχαίνουμε για τρίτη συνεχόμενη χρονιά τους στόχους του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής, και το ίδιο θα γίνει και το 2018. Η υπέρβαση του στόχου για το 2017 επιτρέπει τη διανομή κοινωνικού μερίσματος για την ενίσχυση και προστασία των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας.

Η Θεσσαλία μπορεί και πρέπει να εκμεταλλευτεί το ευνοϊκότερο μακροοικονομικό περιβάλλον ώστε να ανακτήσει το χαμένο έδαφος.  Διαθέτει σημαντική παράδοση στο συνεταιριστικό κίνημα, στη βιομηχανία, το εμπόριο, τον πολιτισμό και την εκπαίδευση και ένα νεαρό αλλά σημαντικό πανεπιστήμιο, ΤΕΙ και ερευνητικά ινστιτούτα. Το σχέδιο της κυβέρνησής μας για τη Θεσσαλία είναι η συνολική ανάπτυξη της παραγωγικής δραστηριότητας στις τοπικές συνθήκες, αξιοποιώντας την αγροτική παραγωγή ως πυλώνα για δραστηριότητες με προστιθέμενη αξία που δημιουργείται σε τοπικό επίπεδο και ενισχύει τη δραστηριότητα σε δεύτερο και τρίτο επίπεδο. H μεταποίηση και η βιομηχανία έχουν κεντρικό ρόλο στο σχέδιο της κυβέρνησης για την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας και ιδιαίτερα ο Βόλος έχει παράδοση και έχει δυναμισμό σε αυτόν τον τομέα. Θέλουμε την δυναμική ανασύνταξη της βιομηχανίας μέσα από τις επενδύσεις και δίνουμε κίνητρα για αυτές αλλά  προϋπόθεση είναι ο σεβασμός της εργασίας και των εργαζομένων και της νομοθεσίας για το περιβάλλον.

Όπως εξηγήσαν αναλυτικότερα ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και οι συνεργάτες του, η κυβέρνηση δίνει έμφαση στην αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή αλλά και την εντάσσει σε συνολικό σχεδιασμό ώστε το προϊόν να αξιοποιείται για την παραγωγή προστιθέμενης αξίας. Αυτό σημαίνει καθετοποίηση της παραγωγής εντός της περιφέρειας και όσο το δυνατό περισσότερο τοπικά. Η Θεσσαλία έχει πολλές τέτοιες μονάδες, καινοτόμες και εξαγωγικές. Πρέπει να στηριχτούν και να τους δοθούν τα κίνητρα για να επεκταθούν.

Θα μιλήσω αναλυτικότερα για το δικό μου το κομμάτι που είναι η φορολογία και θα εξηγήσω τι έχουμε ήδη κάνει για τον αγροτικό κόσμο. Γνωρίζουμε όλοι ότι οι δεσμεύσεις και οι στόχοι για τα φορολογικά έσοδα είναι πολύ ασφυκτικοί και τα περιθώρια πολύ μικρά. Παρόλα αυτά, φέραμε ένα δικαιότερο σύστημα από το προηγούμενο που ευνοούσε σκανδαλωδώς τα υψηλότερα εισοδήματα.

Βασική αλλαγή είναι ότι ξαναφέραμε το αφορολόγητο για τους αγρότες. Να θυμίσω ότι το αφορολόγητο για επαγγελματίες και αγρότες χάθηκε το 2013 με τη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ. Και χάθηκε για να μειωθεί κατά 10 εκατοστιαίες μονάδες ο ανώτατος συντελεστής για τα πολύ ψηλά εισοδήματα.

Εμείς το ξαναφέραμε για τους κατ’ επάγγελμα αγρότες καθώς και για κάποιους μικροεπαγγελματίες που συνδέονται με τη ζωή των μικρών χωριών και όχι σε ετεροεπαγγελματίες που έχουν ενδεχομένως και αγροτικά εισοδήματα. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να υπενθυμίσω ότι αυτή η διάκριση ήταν και αίτημα του αγροτικού κόσμου. Σημειώνω ότι για την ιδιότητα του κατ’ επάγγελμα αγρότη δεν υπολογίζονται οι συντάξεις ΟΓΑ, η εργασία σε συσκευαστήρια, η εθελοντική εργασία μελών των αγροτικών συνεταιρισμών και των αγροτουριστικών γυναικείων συνεταιρισμών. Ακόμη εξαιρέσαμε τις επιδοτήσεις του 2ου πυλώνα και τις αποζημιώσεις από το φορολογητέο εισόδημα, όπως και την πράσινη και τις συνδεδεμένες έως 12.000 ευρώ.

Το αποτέλεσμα είναι ότι φέτος η συντριπτική πλειονότητα των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών πληρώνουν λιγότερο φόρο για τα εισοδήματα του 2016 και παίρνουν και επιστροφή της προκαταβολής φόρου του προηγούμενου έτους.

Στους  αγροτικούς συνεταιρισμούς, δεν έγινε καμία αλλαγή ως προς την φορολόγησή τους και ο συντελεστής παρέμεινε στο 13%, ευνοϊκότερος από αυτών των επιχειρήσεων, ώστε να συνεχίσει να λειτουργεί ως κίνητρο για τη δημιουργία νέων συνεταιρισμών και να ενισχύσει τους ήδη υπάρχοντες.

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης δίνει συνεχώς αόριστες υποσχέσεις με στόχο να βγάλει ωραία σλόγκαν. Πρόσφατα υποσχέθηκε «εισαγωγικό φόρο 9%» χωρίς βέβαια να διευκρινίζει αν αυτό σημαίνει και μείωση του αφορολόγητου για τους αγρότες. Δεν του βγαίνουν τα νούμερα, όπως έχουμε αποδείξει πολλές φορές, και οι υποσχέσεις του συνεπάγονται μειώσεις μισθών και συντάξεων, πράγμα το οποίο αποκρύπτει.

Μεταφέραμε τα αγροτικά εφόδια από το συντελεστή ΦΠΑ του 24% στο 13%. Αυτό ήταν ένα λογικό αίτημα των αγροτών καθώς το προηγούμενο καθεστώς δημιουργούσε ένα σημαντικό γραφειοκρατικό κόστος με τις επιστροφές ΦΠΑ που επιβάρυνε τόσο τους ίδιους όσο και τη φορολογική διοίκηση ενώ το δημοσιονομικό κόστος από την μεταβολή είναι αμελητέο.

Επίσης δίνουμε τη δυνατότητα να επιστρέφεται άμεσα ο ΦΠΑ χωρίς προληπτικό έλεγχο στους αγρότες που έχουν επιστροφή κάτω από 10.000 ευρώ. Με αυτόν τον τρόπο αυξάνεται η ρευστότητα των αγροτών και αποδεσμεύονται τα χρήματά  τους ώστε να χρησιμοποιηθούν στην καλλιέργεια. Στην ίδια κατεύθυνση, έχουμε βελτιώσει τη διαδικασία για επιστροφή ΦΠΑ των εξαγωγών, το οποίο αφορά άμεσα αγρότες με αγροτικές επιχειρήσεις. Σημειώνω ότι οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων παρουσίασαν σημαντική κατά 7,6% το 2016. Το 2009 το έλλειμμα στο αγροτικό ισοζύγιο της χώρας ήταν στα -2,4 δισ. ευρώ αλλά σταδιακά μειώνεται και σχεδόν μηδενίζεται έως το 2016 και είναι πλέον έτοιμο να γυρίσει ακόμη και σε πλεόνασμα φέτος.

Έχουμε εξαιρέσει τα αγροτεμάχια από τον συμπληρωματικό φόρο του ΕΝΦΙΑ μέχρι το 2018 ενώ τα αγροτικά και κτηνοτροφικά κτίσματα εξαιρέθηκαν από τον κύριο φόρο και συνυπολογίζονται μόνο στο συμπληρωματικό. Αυτό σημαίνει ότι τα ποσά που καταλογίζονται είναι γενικά μικρά για τη συντριπτική πλειονότητα των αγροτών.

Όσον αφορά το τσίπουρο η πολιτική βούληση και θέση της ελληνικής κυβέρνησης είναι να παραμείνει η κατάσταση ως έχει, δηλαδή μειωμένος φόρος 50% για τσίπουρο και τσικουδιά και 5,9 ευρώ ανά χιλιόγραμμο για τους μικρούς παραγωγούς, τους «διήμερους» αποσταγματοποιούς. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί ότι παραβιάζεται η νομοθεσία της ΕΕ και έχει προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Θα υποστηρίξουμε τις θέσεις μας εκεί και πιστεύουμε ότι θα κερδίσουμε. Εξάλλου η Οδηγία της ΕΕ για τα αποστάγματα βρίσκεται σε στάδιο αλλαγής και είναι λίγο περίεργο που η Επιτροπή έσπευσε να προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Ήδη νομοθετήσαμε την παραγωγή και διακίνηση του χύμα τσίπουρου με την υποχρεωτική τήρηση βιβλίων και στοιχείων από τους διήμερους αποσταγματοποιούς με σκοπό τον καλύτερο έλεγχο της αντίστοιχης αγοράς, την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου αλλά και την προστασία της δημόσιας υγείας.

Στο ίδιο πλαίσιο επεξεργαζόμαστε και πρόσθετους τρόπους για την καλύτερη ρύθμιση της αγοράς του χύμα τσίπουρου προκειμένου να προστατεύσουμε το δημόσιο συμφέρον αλλά και ταυτόχρονα την εθνική μας παράδοση.

‘Oσον αφορά τον Ειδικό Φόρο στο κρασί μπορώ να πω ότι είναι ένα ζήτημα που επεξεργαζόμαστε. Θέλουμε την κατάργησή του και αναζητούμε ισοδύναμα μέτρα για την αντικατάσταση των εσόδων που θα χαθούν.

Κλείνοντας  θα ξανατονίσω ότι η κυβέρνησή μας, όπως αποδεικνύει συνεχώς, αγωνίζεται και εργάζεται ώστε η περίοδος ανάπτυξης στην οποία μπαίνουμε να έχει ξεκάθαρο κοινωνικό πρόσημο και να μην είναι ανάπτυξη για τους λίγους. Θέλουμε να είναι μια ανάπτυξη που θα διαχέεται σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας και όχι μόνο σε ορισμένες. Απέναντι στην «άνεργη ανάπτυξη», την ανάπτυξη χωρίς δημιουργία απασχόλησης, που επέβαλε ο νεοφιλελευθερισμός προτάσσουμε ένα μοντέλο «ανάπτυξης εντάσεως εργασίας». Στη δική μας αντίληψη η εργασία αποτελεί το βασικό συντελεστή παραγωγής αξίας είτε μιλάμε για τον αγρότη, τον εργάτη, τον υπάλληλο, τον επαγγελματία, τον επιστήμονα.  Για αυτό και το δικό μας αναπτυξιακό μοντέλο συμπεριλαμβάνει κάθε Θεσσαλό και κάθε περιοχή της Θεσσαλίας.